Beleidsopgave | Realisatie 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil | |
Lasten | ||||||
4.01 Innovatie en digitalisering als kans | 660.000 | 190.000 | 190.000 | 0 | 190.000 | |
4.03 Een goed vestigings- en ondernemersklimaat | 6.586.961 | 5.499.986 | 9.813.236 | 4.144.302 | 5.668.934 | |
4.04 Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt | 906.426 | 3.667.400 | 3.667.400 | 3.355.246 | 312.154 | |
4.05 Vrijetijdseconomie stimuleren | 4.657.309 | 4.824.180 | 6.523.327 | 4.153.734 | 2.369.593 | |
4.06 Drenthe heeft optimale fiets- en wandelvoorzieningen voor inwoners en bezoekers | 124.906 | 0 | 1.500.000 | 396.884 | 1.103.116 | |
4.07 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe | 5.234.506 | 2.574.000 | 13.148.294 | 9.715.107 | 3.433.187 | |
Totaal Lasten | 18.170.108 | 16.755.566 | 34.842.257 | 21.765.273 | 13.076.984 | |
Baten | ||||||
4.01 Innovatie en digitalisering als kans | -269.388 | -77.551 | -77.551 | 0 | -77.551 | |
4.03 Een goed vestigings- en ondernemersklimaat | -185.493 | -95.718 | -1.470.718 | -1.668.936 | 198.218 | |
4.04 Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt | -304.196 | -32.200 | -32.200 | -180.466 | 148.266 | |
4.05 Vrijetijdseconomie stimuleren | -371.888 | -242.667 | -242.667 | -316.926 | 74.259 | |
4.07 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe | -1.289.638 | -643.500 | -7.098.254 | -3.277.647 | -3.820.607 | |
Totaal Baten | -2.420.603 | -1.091.636 | -8.921.390 | -5.443.975 | -3.477.415 | |
Totaal programma | 15.749.505 | 15.663.930 | 25.920.867 | 16.321.298 | 9.599.569 |
Verrekening met reserves
Toelichting | |
---|---|
Saldo Programma | 9.599.569 |
Bestemming resultaat reserves bij programma | |
Bijdrage aan reserve Verstrekte subsidies | -2.177.883 |
Bijdrage aan reserve Versterking economische structuur | -3.831.549 |
Bijdrage aan reserve Regionaal Specifiek Pakket | -112.449 |
Bijdrage van Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe | 998.082 |
Bijdrage van reserve Verstrekte subsidies | 1.572.249 |
Totaal verrekend met reserves | -3.551.550 |
Resultaat programma na bestemming reserves | 6.048.019 |
Toelichting op verschillen begroting en rekening
Lasten
Innovatie en digitalisering als kans
Beleidsopgave: 4.01 Innovatie en digitalisering als kans
De totale afwijking betreft een voordeel van € 190.000,--.
Drenthe wordt dé circulaire en groene provincie
Beleidsopgave: 4.02 Drenthe wordt dé circulaire en groene provincie
Niet van toepassing.
Een goed vestigings- en ondernemersklimaat
Beleidsopgave: 4.03 Een goed vestigings- en ondernemersklimaat
De totale afwijking betreft een voordeel van € 5.668.934,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 4.03.01 Drenthe is dé MKB provincie
Het voordeel in de lasten op deze doelstelling bedraagt € 4.036.788,--.
Een deel van dit bedrag, € 635.619,--, komt voort uit de definitieve vaststelling van oudere subsidiebeschikkingen en verplichtingen in het laatste kwartaal van 2024.
Daarnaast bleef er € 3.372.352,-- over binnen het budget voor projecten economische structuur. Dit komt vooral doordat innovatieprojecten, met name binnen Europese en nationale programma’s, zich minder snel en minder goed ontwikkelden dan verwacht. Ook acquisitieprojecten liepen vertraging op, in verband met diverse omgevingsfactoren.
Het budget van € 100.000,-- voor sociaal perspectief is in 2024 niet besteed. In 2024 is onderzocht hoe dit budget het beste kon worden ingezet voor sociaal-economisch perspectief, maar door het uitblijven van landelijk beleid is de daadwerkelijke uitvoering nog niet van de grond gekomen. Het sociaal-economisch perspectief is immers bedoeld als aanpak om gevolgen van het NPLG voor het landelijk gebied te verzachten. Verder is er nog een bedrag van € 59.030,-- beschikbaar binnen de subsidie voor de MKB-Adviesvoucherregeling.
Tegenover deze meevallers stond een hogere subsidielast van € 159.299,-- voor de MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT). Daarnaast waren er kleinere onder- en overbestedingen binnen deze doelstelling, waaronder € 16.057,-- voor het programma Ik Ben Drents Ondernemer 2.0 (IBDO 2.0). Alles bij elkaar opgeteld resulteert dit in een resterend voordelig saldo van € 29.086,--.
Een voordelig saldo van € 3.831.548,-- zal worden toegevoegd aan de reserve versterking economische structuur.
Doelstelling: 4.03.03 Wij dragen bij aan het versterken van de ruimtelijke-economische structuur in Drenthe
Het voordeel op deze doelstelling bedraag € 1.632.146,--. Dit voordeel is ontstaan door afrekeningen van diverse regelingen die de afgelopen jaren werden uitgevoerd door het SNN. Deze regelingen zijn inmiddels beëindigd. Verder is sprake van vrijval bij de bedrijvenregelingen Vierkant voor Werk en overig Drenthe, die eveneens door het SNN worden uitgevoerd.
Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt
Beleidsopgave: 4.04 Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt
De totale afwijking betreft een voordeel van € 312.154,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 4.04.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden
De totale afwijking van deze doelstelling betreft een nadeel van € 105.846,--. Dit betreft voor € 81.779,-- de eindafrekening voor de subsidieregeling kansen verzilveren. Voorts waren er enkele kleinere nadelige verschillen tot een bedrag van € 24.067,--.
Doelstelling: 4.04.02 We investeren in talentontwikkelingen voor de economie van morgen
De voordelige afwijking op het budget heeft te maken met de herziene lastneming van een gedeelte van de subsidie. Deze herziening bedraagt: € 418.000,--
Vrijetijdseconomie stimuleren
Beleidsopgave: 4.05 Vrijetijdseconomie stimuleren
De totale afwijking betreft een voordeel van € 2.369.539,--
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 4.05.02 Drenthe heeft een onderscheidend en veelzijdig toeristisch recreatief aanbod
Het totale voordeel op deze doelstelling is € 483.629,-- . Dit betreft:
Project Naober Drenthe
De totale afwijking betreft een voordeel van € 157.958,--. De aanpak van sociale problematiek en ondermijning is op vakantieparken is een complex vraagstuk. Er is in 2024 door gemeenten minder gebruik gemaakt van deze inzet dan vooraf begroot. De aanpak van deze problematiek is een onderdeel van de revitalisering van vakantieparken. Over het algemeen kan gesteld worden dat deze aanpak complexer is dan vooraf voorzien, het gaat daardoor minder snel en is er sprake geweest van onderbesteding.
Structuurversterking recreatie en toerisme
Het gereserveerde bedrag voor festiviteiten rondom 100 jaar TT ad € 125.000,-- is in 2024 niet besteed (voordelig verschil). Het college is voornemens om een bijdrage te leveren aan de festiviteiten rondom 100 jaar TT. In eerste instantie heeft de provincie aangegeven een bijdrage te willen leveren aan een reeks theatervoorstellingen. Eind november 2024 is duidelijk geworden dat dit initiatief niet haalbaar is. Tegelijkertijd waren verschillende partijen reeds van start gegaan met de voorbereidingen van andere activiteiten in het kader van het jubileum en passend bij de doelstellingen van de provincie. De subsidieverlening kon niet meer op tijd in 2024 plaatsvinden. N.a.v. een overleg in december met de gemeente Assen, TT-circuit en het TT-festival is aan partijen kenbaar gemaakt dat ondanks het wegvallen van de theatervoorstelling de provincie substantieel wil bijdragen aan het jubileum-programma en zijn de andere plannen verder uitgewerkt. De bijbehorende subsidieaanvragen worden begin januari verwacht.
Overige verschillen
Op de overige budgetten binnen deze doelstelling ic. budgetten voor fietsen, wandelen, combinatie van functies in het landelijk gebied en recreatie en toerisme heeft verder een onderbesteding plaatsgevonden van € 200.671,--. Dit wordt veroorzaakt doordat de vaststelling van de nieuwe agenda voor recreatie en toerisme pas halverwege 2024 plaats heeft gevonden. Niet alle voor 2024 geplande projecten konden in het 2e halfjaar al worden gestart of aangevraagd door de uitvoerende instellingen. Hierdoor was het aantal subsidiebeschikkingen lager dan gepland.
Doelstelling:4.05.04 Verbeteren kwaliteit verblijfsrecreatie o.a. Programma Vitale Vakantieparken
De totale afwijking betreft een voordeel van €1.885.964,--. Bij de oprichting van het programma VVP zijn gelden aan het programma toegekend. De opgave van VVP is zeer complex en moeizamer dan bij de oprichting voorzien. Het programma heeft veel bereikt met haar inzet, met relatief beperkte financiële middelen ten opzichte van de begroting. Er is altijd zeer bewust opgegaan met de beschikbare middelen. Gedurende de looptijd van het programma is de onderbesteding van het voorgaande jaar overgeheveld naar het nieuwe jaar, omdat het geld voor het programma betrof. De besteding bleef echter achter op de verwachte besteding, door de complexiteit van de opgave en het gebrek aan personele capaciteit bij gemeenten. Tegelijkertijd zien we nu dat het steeds beter lukt om met alle partijen met de opgaven aan de slag te gaan en leren we van de opgedane ervaringen. Er zijn binnen het programma zeer veel trajecten in gang gezet, deze trajecten kennen een lange doorlooptijd waarbij de kosten zich spreiden over de komende jaren. Daarmee bieden we uiteindelijke een duurzame oplossing voor het vraagstuk van niet-vitale vakantieparken
Drenthe heeft optimale fiets- en wandelvoorzieningen voor inwoners en bezoekers
Beleidsopgave: 4.06 Drenthe heeft optimale fiets- en wandelvoorzieningen voor inwoners en bezoekers
De totale afwijking betreft een voordeel van € 1.103.116,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling 4.06.01 Drenthe heeft een optimaal fietsnetwerk
We hebben een subsidieregeling “kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0. Deze regeling loopt door tot en met 30 december 2027. Op grond van de regeling kunnen aanvragen worden gedaan voor een bijdrage in maatregelen die de kwaliteit van bestaande recreatieve fietspaden verbeteren. Binnen de jaarschijf 2024 (€ 1.500.000,--) is voor € 392.400,-- beschikt en houden we € 1.107.526,-- over. Dit wordt teruggestort in de reserve mobiliteit ter financiering van aanvragen in de resterende jaren tot en met 2027.
Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
Beleidsopgave: 4.07 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
De totale afwijking betreft een voordeel van € 3.433.187,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 4.07.01 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe II
Het positieve resultaat van 4.829.421,-- kan als volgt worden verklaard. In de Begroting 2024 hebben wij een lastenraming opgenomen met als uitgangspunt dat er twee tranches met subsidietoekenningen aan projecten zouden plaatsvinden. Uiteindelijk is het gelukt om één tranche te realiseren. In de 1e tranche hebben wij voor een totaalbedrag van € 5.481.481,-- aan subsidies verstrekt. De hiermee gemoeide lasten hebben wij rekening houdend met de begrotingsregels slechts voor een klein deel kunnen toerekenen aan 2024. Het grootste gedeelte zal worden toegerekend aan 2025 en later. Daarnaast zijn we in de begroting uitgegaan van de totale begroting van de Regio Deal II. Tijdens de uitvoering is gebleken dat de cofinanciering van de overige partners (niet zijnde het Rijk, de regiodealgemeenten of de provincie Overijssel) niet via de provincie wordt verrekend maar rechtstreeks met de subsidieontvangers.
Een deel van het hierboven genoemde resultaat bevat de provinciale bijdrage. Het gaat om een resterende bijdrage van € 619.662,--. Deze bijdrage is nodig en zal worden ingezet in volgende tranches conform het getekende convenant. In het convenant is een verplichting vastgelegd om in de periode 2024 t/m 2027 in totaal € 60 mln. te investeren in projecten in Zuid en Oost-Drenthe, waarbij het bestedingsritme vooraf lastig toe te rekenen is aan concrete jaarschijven. Dit is afhankelijk van de ingediende projectvoorstellen, waarbij de projecten in de jaren 2024 t/m 2027 kunnen worden uitgevoerd. Wij stellen voor het bedrag van € 619.662,-- over te hevelen naar 2025.
Doelstelling: 4.07.02 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
Het nadelige saldo van € 1.396.234,-- is grotendeels het gevolg van de toepassing van de begrotingsregels m.b.t. lastneming bij grote projectsubsidies. Voor de projecten Regionaal instrumentarium (pijler Wonen) hebben wij in 2022 en 2023 aan de gemeente Emmen een subsidie verleend van € 3.325.000,--, respectievelijk € 1.653.844,--. Op grond van de gegevens uit de financiële voortgangsrapportage hebben wij de subsidielasten in 2024 met € 1.269.560,-- en € 826.922,-- moeten verhogen in verband met eerdere realisatie van projectactiviteiten. Daarnaast hebben wij bij twee andere grote projecten m.b.t. de pijler Wonen een verlaging van de subsidielast moeten toepassen van € 345.500,--. Met deze vier bijstellingen (nadeel van € 1.750.982,--) hebben wij in de begroting 2024 geen rekening gehouden. Wij hebben deze bedragen na aftrek van de bijdrage van de regiodealgemeenten verrekend met de reserve verstrekte subsidies. Het resterende voordeel van € 354.748,-- is het saldo van de over- of onderbestedingen op de budgetten van de pijlers Werken, Welzijn en Proceskosten.
Tot slot zijn vanuit de regiodeal aan de provincie Drenthe incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van een aantal projecten. Deze middelen hebben betrekking op projecten met een meerjarig karakter, die na afronding afgerekend moeten worden met de partners. Een van de projecten bevindt zich inmiddels in de afrondende fase. Het tweede project loopt tot 31 december 2025 en wordt in de eerste helft van 2026 afgerekend. Het gaat om de projecten Verkenning regionaal instrumentarium en IT-Hub. Voorgesteld wordt om het restantbudget Regionaal instrumentarium van
€ 105.456,-- over te hevelen naar 2025 en het restantbudget van de IT-Hub van € 43.389 naar 2026.
Baten
Innovatie en digitalisering als kans
Beleidsopgave: 4.01 Innovatie en digitalisering als kans
De totale afwijking betreft een nadeel € 77.551,--
Drenthe wordt dé circulaire en groene provincie
Beleidsopgave: 4.02 Drenthe wordt dé circulaire en groene provincie
Niet van toepassing
Een goed vestigings- en ondernemersklimaat
Beleidsopgave: 4.03 Een goed vestigings- en ondernemersklimaat
De totale afwijking betreft een voordeel van € 198.218,--.
Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt
Beleidsopgave: 4.04 Zorgdragen voor een veerkrachtige en toekomstbestendige arbeidsmarkt
De totale afwijking betreft een voordeel van € 148.266,--.
Vrijetijdseconomie stimuleren
Beleidsopgave: 4.05 Vrijetijdseconomie stimuleren
De totale afwijking betreft een voordeel van € 74.259,--.
Drenthe heeft optimale fiets- en wandelvoorzieningen voor inwoners en bezoekers
Beleidsopgave: 4.06 Drenthe heeft optimale fiets- en wandelvoorzieningen voor inwoners en bezoekers
Niet van toepassing.
Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
Beleidsopgave: 4.07 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
De totale afwijking betreft een nadeel van € 3.820.607,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 4.07.01 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe II
Het negatieve resultaat van 4.209.759,-- is volledig afhankelijk van de bestedingen en kan als volgt worden verklaard. In plaats van geplande twee tranches van subsidieverstrekkingen aan projecten in 2024 is het gelukt om één tranche te realiseren. In de 1e tranche hebben wij voor een totaalbedrag van € 5.481.481,-- aan subsidies verstrekt waarvan slechts voor een klein deel toegerekend kan worden aan 2024. Daarnaast zijn we in de begroting uitgegaan van de totale begroting van de Regio Deal II. Tijdens de uitvoering is gebleken dat de cofinanciering van de overige partners (niet zijnde het Rijk, de regiodealgemeenten of de provincie Overijssel) niet via de provincie wordt verrekend maar rechtstreeks met de subsidieontvangers. De kosten van de Regio Deal II worden voor het grootste deel gedekt door bijdragen van derden. Doordat de werkelijke lasten aanzienlijk lager waren dan begroot, hebben wij het jaar afgesloten met een onderbesteding aan de batenkant van € 4.209.759,--.
Doelstelling: 4.07.02 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe
Het voordelige saldo van € 389.152,-- is het gevolg van hogere lasten die we in het kader van Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe I hebben gerealiseerd in 2024. Projecten die in het kader van deze regiodeal worden uitgevoerd, worden voor 25% gedekt uit een bijdrage van een aantal Drentse gemeenten en de gemeente Hardenberg. Omdat de lasten hoger zijn uitgevallen dan verwacht, hebben wij ook een hogere bijdrage van de gemeenten in 2024 verantwoord.