I Jaarverslag

5: Mobiliteit en bereikbaarheid:

Inleiding

Veruit de meeste dagelijkse verplaatsingen vinden plaats binnen de regio. Een goede regionale bereikbaarheid is daarmee een belangrijke taak voor de provincies. Zij zorgen voor goed regionaal vervoer. Provincies zijn verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van verbindingswegen, tunnels en bruggen. Daarnaast bepalen provincies welke bedrijven het regionale bus- en treinvervoer in de provincie verzorgen.

Successen

- Er is een convenant ondertekend met de zes grote opdrachtgevers in Noord-Nederland om de asfaltketen flink te verduurzamen door hier met de markt concrete plannen voor te maken.
- Bij het Stieltjeskanaalsluis zijn de zes houten sluisdeuren van 50 jaar oud, vervangen voor vier nieuwe stalen sluisdeuren. De vrijgekomen houten sluisdeuren zijn gedemonteerd en hoogwaardig hergebruikt om een nieuw leven in de openbare ruimte te krijgen.
- Het composieten-brugdek Pijlebrug te Meppel is vervangen door een stalen brugdek.
- In 2024 is financiering rondgekomen voor het project Emmen-Rheine.
- Voor de Flessenhals bij Meppel is financiering toegezegd voor het kunnen aanpakken van dit knelpunt.
- De tweede kamer heeft middelen toegezegd voor het verder brengen van de aanbesteding Vechtdallijnen.
- De toegezegde SPUK Laadinfra is geconcretiseerd en ontvangen, waarmee dekking is geborgd op de opgave laadinfrastructuur.
- De tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) gelden zijn eveneens beschikbaar gesteld waarin gezamenlijk met energie en economie wordt gewerkt aan  vermindering van CO2 uitstoot.
- Een deel van de doorfietsroute ‘De Groene As’ tussen Assen en Groningen is in 2024 conform planning opgeleverd en geopend.
- Conform Europese regelgeving leveren we een bijdrage aan digitale beschikbaarheid van actuele mobiliteitsdata binnen het Digitaal Stelsel Mobiliteit door het netwerk van monitoringsdata te versterken. Zo dragen we bij aan de Ontwikkelagenda Toekomstperspectief Automobiliteit van het ministerie van I&W.
- Emmen Bereikbaar projecten zijn gestart (waaronder Pottendijk en Bargermeer) en liggen op schema.
- Het project verdubbeling N34 en Emmen West is afgerond in 2024. Wel wordt nog gekeken naar de deklaag bij Holsloot-Coevorden.

Knelpunten

- Belangrijkste knelpunt in 2024 voor Mobiliteit waren financiële middelen:

    • Onderhoudsuitgaven aan rondweg Emmen en verdiepte ligging Emmen waren groter dan ingeschat. Door te kijken naar een herverdeling van de beschikbare budgetten investeringsprojecten is dit opgevangen. Het uitstel van de reconstructieprojecten zal leiden tot een overschrijding van het budget voor vast onderhoud;
    • De kosten voor het vernieuwen van de Drentse infrastructuur nemen toe. De uitgaven voor onderhoud worden duurder, waardoor budgetoverschrijdingen plaatsvinden. De uitgaven zijn wel nodig voor acceptabele en veilige wegen.
    • De inflatie heeft ervoor gezorgd dat er druk staat op het realiseerbaar houden van infrastructurele projecten. De budgetten zijn de afgelopen jaren niet geïndexeerd. Daarmee ontstaat scheefgroei tussen budget en de werkelijke kosten voor infraprojecten.
    • De bijdrage van de treinconcessie Emmen-Zwolle wordt jaarlijks door het Rijk geïndexeerd. Het Rijk laat de provincie Drenthe achteraf via een subsidietoekenning weten welk bedrag het betreft. Pas na deze toezegging worden de baten in de begroting verhoogd. Over 2023 en 2024 ontving de provincie Drenthe indexaties die tot verdere aanpassing leiden.   

- Voorbereidingen voor infrastructurele en groot onderhoudsprojecten vragen meer tijd door  complexiteit van de opgaves, veranderende regelgeving, de participatietrajecten met de maatschappij gericht op draagvlak, inspraakmogelijkheden en bezwaarprocedures, emissievrij uitvoeren (stikstof) met als effect een  bijstelling van de planningen door niet-beschikbare capaciteit en materieel. Daarom latere start van realisatie van trajecten en toename van projectrisico’s.
- De arbeidsmarkt voor personeel is krap en wordt steeds krapper. Dit is ook merkbaar in de provincie Drenthe, waardoor de integrale voorbereiding en uitvoering van projecten onder druk staat. Samen met schaarste aan materieel leidt dit ook tot prijsstijgingen.

Stand doelstellingen

Van de doelstellingen binnen dit programma is hier de status van de doelstellingen weergegeven. Op doelstellingenniveau is de afwijking toegelicht binnen de beleidsopgave.

Status inhoud

Lasten

Begroot € 75.989.542
Gerealiseerd € 70.336.826
Afwijking € 5.652.716
Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43