Programma 5 beleidsopgaven

Fiets als duurzaam alternatief

Inleiding

De provincie Drenthe staat bekend als een fietsprovincie en heeft een uitgebreid fietsbeleid om fietsen te bevorderen en te faciliteren. Belangrijke punten van het fietsbeleid voor 2024 waren investeringen in de uitbreiding en de verbetering van het fietspadennetwerk. Dit omvat zowel recreatieve fietspaden als functionele routes voor woon-werkverkeer. Er wordt veel aandacht besteed aan de veiligheid van fietsers, door maatregelen zoals betere verlichting, veilige oversteekplaatsen en het aanpakken van gevaarlijke verkeerssituaties. De realisatie van de doorfietsroute Assen – Groningen gaat gestaag verder. In 2024 is het deel tussen de Lonerbrug en Havenkade in Assen geopend en is het deel tussen de Punt en de Oosterbroeksebrug over de Hooidijk aanbesteed. De trajectdelen Oosterbroeksebrug – Witte Molen en sluis de Punt – brug de Punt zijn in voorbereiding evenals de fietstunnel bij Vriezerbrug.
In het kader van de Fietsagenda is € 4,5 miljoen subsidie verleend aan de gemeente Emmen voor de realisatie van de doorfietsroute Emmen – Klazienaveen. Samen met bijdragen van het Rijk en de gemeente Emmen maakt dit de aanleg van deze nieuwe route mogelijk. Daarnaast heeft de provincie Drenthe samen met verschillende gemeentes onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van een doorfietsroute. Hierover wordt u in 2025 nader geïnformeerd. Het betreft de routes Meppel - Hoogeveen, Beilen - Assen en Zuidlaren - Haren.
Er worden meer en betere fietsparkeerfaciliteiten gecreëerd, vooral bij stations en doorstroomlocaties met voorzieningen om het gebruik van de fiets te stimuleren.

De provincie Drenthe organiseert en ondersteunt campagnes en evenementen om fietsen te promoten, zoals de werkgeversaanpak ‘Drenthe reist Duurzaam’ (in samenwerking met beleidsopgave Duurzame oplossingen en innovatie) en educatieve programma's voor scholen, het zogenoemde regioprogramma (in samenwerking met beleidsopgave Toegankelijke en veilige bereikbaarheid met het SPVD-programma 2022-2026).

Fietsen wordt gezien als een belangrijk onderdeel van duurzame mobiliteit. De provincie Drenthe stimuleert het gebruik van de fiets als milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Dit beleid is erop gericht om Drenthe nog fietsvriendelijker te maken en het gebruik van de fiets te bevorderen voor zowel inwoners als toeristen.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?

Doelstelling

Omschrijving doelstelling

Status

Toelichting realisatie

5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

  • Realisatie deeltraject Yde/de Punt - Witte Molen als onderdeel van de doorfietsroute Assen – Groningen (de Groene As).
  • Planuitwerking traject Onlandweg – Groningerweg als onderdeel van de doorfietsroute Assen – Groningen (de Groene As) inclusief fietstunnel Vriezerbrug.
  • In samenwerking met onze partners start uitwerking van drie (door)fietsroutes in het kader van de Fietsagenda.
  • In samenwerking met onze partners twee onderzoeken/tracéstudies uitvoeren naar nieuwe of verbeterde fietsverbindingen gericht op één van de steden in Drenthe.

  • In 2024 is circa 60% van de doorfietsroute Assen-Groningen gerealiseerd conform planning.   
  • De aanbesteding van de fietsstraat op de Hooidijk (tussen brug de Punt en de Oosterbroeksebrug) heeft onlangs plaatsgevonden. Realisatie volgt vanaf medio januari 2025.
  • Er is een koopovereenkomst gesloten over de grond welke ter hoogte van de scheepswerf de Punt benodigd is voor de aanleg van de doorfietsroute. De voorbereiding voor de planologische procedure van dit gedeelte van de doorfietsroute zijn opgestart. Planning realisatie vanaf medio 2025.
  • De provincie Groningen is gestart met de planuitwerking van het gedeelte tussen de Oosterbroeksebrug en de Witte Molen. Dit deel ligt deels in de provincie Drenthe. Realisatie 2026.  
  • Tegen het bestemmingsplan voor de realisatie van de tunnel bij de Vriezerbrug is beroep aangetekend bij de Raad van State. Een eerste analyse wijst uit dat het beroep geen consequenties gaat hebben voor het vastgestelde bestemmingsplan. Een uitspraak van Raad van State kan wel 3 jaar op zich laten wachten. Vertraging heeft mogelijk consequenties voor de subsidie van het ministerie van I&W. In 2025 zal hier helderheid over ontstaan.  
  • Het aantal subsidieaanvragen van gemeenten in het kader van de Fietsagenda is nog beperkt. Gemeenten hebben echter tot eind 2026 de tijd om aanvragen in te dienen.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Niet van toepassing.

Wat heeft deze beleidsopgave gekost?

5.03 Fiets als duurzaam alternatief

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Verschil

Lasten

5.006.000

6.074.675

566.993

5.507.682

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

5.006.000

6.074.675

566.993

5.507.682

Baten

-1.000

-109.000

-1.256

-107.744

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

-1.000

-109.000

-1.256

-107.744

Saldo

5.005.000

5.965.675

565.737

5.399.938

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma en zijn vooral gericht op de verdere voortzetting naar doorfietsroutes in de Provincie Drenthe.

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43