Inleiding
In 2024 is het merendeel van de kosten voor Adequaat Openbaar Vervoernetwerk gemaakt bij de twee concessies: de treinconcessie Vechtdallijn en de busconcessie Groningen-Drenthe. De meicirculaire-gelden zijn verwerkt in de begroting en daar waar mogelijk beschikbaar gesteld. De eindafrekening over 2024 volgt derhalve na 2024. Vanaf eind 2028 wordt voorzien in een nieuwe vervoerder. Medio 2025 vindt de aanbesteding plaats. Bij de busconcessie verlopen de uitgaven conform begroting. De bijdrage die nodig is voor de spoorverbinding Emmen-Rheine is onderzocht en er is een inschatting van de kosten voor de jaren 2024-2026 gemaakt. Het grootste deel van de kosten zal voornamelijk in 2025 en 2026 liggen, wanneer de feitelijke uitvoering plaatsvindt. |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | |||
Werken aan een beter mobiliteitssysteem in Drenthe; een netwerkwerk openbaar vervoer dat bestaat uit hoogwaardig OV (trein, Qliner en Q-link), een basisnet met stads- en streeklijnen en een aanvullend net met scholierenlijnen en de hubtaxi. | In 2024 laten de reizigerscijfers in het openbaar vervoer een lichte groei zien ten opzichte van de jaren ervoor. Dit geldt zowel voor de busconcessie Groningen-Drenthe als voor de Vechtdallijnen. Tegelijkertijd is het reizigerspatroon veranderd. Het aantal mensen dat in de spits reist ligt iets lager; en in de weekenden wordt er vaak meer gebruik gemaakt van het OV. Al met al laat 2024 dus een voorzichtig herstel zien. De in 2024 beschikbaar gestelde Rijksmiddelen via de moties Krul (studenten OV-gelden) en Bikker (stutten OV na corona periode en voorkomen prijsstijging in 2024) in 2024 waren daarbij nodig. Eind 2027 loopt de concessie voor de Vechtdallijnen af. In 2024 zijn afspraken gemaakt met Arriva dat zij nog een jaar langer doorrijden, zodat er iets meer tijd is voor de nieuwe aanbesteding van de Vechtdallijnen. Dit vanwege onder meer een samenloop met werkzaamheden voor de elektrificatie van de lijn Almelo-Mariënberg in de provincie Overijssel en bestel-/levertijden van nieuwe treinen. Aandachtspunt voor de nieuwe concessie vanaf 2028 blijft sociale veiligheid. Deltaplan van het Noorden: | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het Ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer
Indicator: Waardering openbaar vervoer
Waardering openbaar vervoer Drenthe
2018 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | |
'Rapportcijfer' openbaar vervoer | 7,6 | 7,7 | 8,1 | 7,9 | 7,8 |
Bron: OV-klantenbarometer CROW
Definitie: Dit betreft het gemiddelde waarderingscijfer (algemene oordeel) voor het regionaal openbaar vervoer. Dit cijfer is gebaseerd op de OV-Klantenbarometer: een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. De weergegeven cijfers hebben betrekking op de vervoersgebieden waarvoor de provincie de concessie heeft afgegeven.
Vanwege de coronapandemie zijn er over 2020 geen resultaten van de OV-klantenbarometer.
Instroom zero-emissie bussen OV-bureau Groningen Drenthe
Op basis van de eerste vier maanden van 2024 is een voorzichtig positief beeld te zien van het gebruik van de bus in Groningen en Drenthe, met een toename van meer dan 15% reizigerskilometers ten opzichte van 2022. Daarnaast is ook rituitval gedaald tot bijna het gewenste niveau, onder andere door afnemend ziekteverzuim en werving van nieuwe chauffeurs. Vanaf september 2024 stromen ook de eerste nieuwe gele elektrische bussen in voor de concessie Groningen Drenthe, wat ervoor zorgt dat versneld wordt toegewerkt naar een 100% zero emissie busvloot. Actuele cijfers worden gemonitord in ‘Drenthe in cijfers – openbaar vervoer’.Een positieve uitschieter in het gebruik was het busvervoer van en naar Koningsdag in Emmen.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 29.687.196 | 38.680.845 | 37.737.625 | 943.220 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | 29.687.196 | 38.680.845 | 37.737.625 | 943.220 | |
Baten | -1.922.000 | -3.575.000 | -2.892.651 | -682.349 | |
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | -1.922.000 | -3.575.000 | -2.892.651 | -682.349 | |
Saldo | 27.765.196 | 35.105.845 | 34.844.974 | 260.871 |
Ontwikkelingen
De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma waarin wordt gewerkt aan een beter mobiliteitssysteem in Drenthe; een netwerkwerk openbaar vervoer dat bestaat uit hoogwaardig OV (trein, Qliner en Q-link), een basisnet met stads- en streeklijnen en een aanvullend net met scholierenlijnen en de hubtaxi.