Inleiding
In 2024 zijn binnen de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL) belangrijke stappen gezet op het gebied van samenwerking, innovatie en implementatie. Om netcongestie aan te pakken, heeft de provincie Drenthe samen met netbeheerders een regionale stroomkaart ontwikkeld en slimme laadoplossingen geïntroduceerd. Gemeenten worden ondersteund met trainingen via de Vliegende Brigade van RVO en met een informatiebrochure over semipublieke laadpunten, wat leidde tot meer betrokkenheid van lokale ondernemers. 28 Strategische snellaadlocaties zijn langs provinciale wegen, zoals de N381, geïdentificeerd en wij hebben ondersteuning geboden bij het uitrollen van netwerken binnen de bebouwde kom. Daarnaast lag de focus op toekomstbestendigheid: Verkenningen zijn gestart naar financieringsmogelijkheden na afloop van de SPUK-regeling in 2025. Via landelijke NAL-werkgroepen heeft de provincie Drenthe actief kennis gedeeld over slimme laadoplossingen en is samen met Bouwend Nederland een bouwcongres voorbereid voor 2025. Ook ondersteunde de provincie Drenthe gemeenten in de voorbereiding op de door hen gewenste Zero Emissie zones, waaronder de initiatieven in Assen en Emmen. Ondanks uitdagingen zoals netcongestie en wisselende ambtelijke inzet tussen gemeenten heeft de provincie Drenthe samen met haar partners grote stappen gezet richting een toekomstbestendig laadnetwerk in Drenthe en de regio Noord. Het aantal concessieaanvragen voor publieke laadpalen in 2024 was iets lager dan verwacht, mede door de rem op de ingroei van zero-emissievoertuigen, wat het tempo van de vraag naar laadinfrastructuur enigszins vertraagde. De werkgeversaanpak ("Drenthe Reist Duurzaam") heeft tot concrete resultaten geleid. Meerdere werkgevers hebben afspraken gemaakt om het fietsgebruik en openbaar vervoer onder werknemers te stimuleren. Er zijn daarnaast proefprojecten gestart met deelmobiliteit, wat een positieve impact heeft op het woon-werkverkeer. Dit sluit aan bij de bredere duurzaamheidsdoelen van de regio. Ook andere initiatieven voor inwoners en het onderwijs hebben bijgedragen aan bevordering van duurzame mobiliteit in de provincie Drenthe. |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
5.05.01 Duurzame oplossingen en innovatie | |||
| Duurzaam investeren: verbeteren CO2-prestatie in investering en aanbesteding Regionale laad- en tankinfrastructuur: realiseren van dekkende laad- en tankinfrastructuur Duurzame logistiek: stimuleren duurzame alternatieven en zero-emissie logistiek Duurzame mobiliteitskeuze: stimuleren van duurzame mobiliteit Ook zijn er veilige en groene schoolroutes ontwikkeld. Kinderen worden aangemoedigd om te voet of met de fiets naar school te gaan. En in een samenwerkingsvorm de Onderwijstafel heeft de provincie Drenthe met onderwijsinstelling samen naar groene reisoplossingen gezocht voor studenten en docenten. Regionaal mobiliteitsplan: uitvoeringsagenda regionaal mobiliteitsplan duurzaamheid (RMP) Innovatie: experimenten met innovatieve concepten | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
De voortgang van de klimaatafspraken zijn beschikbaar via de nationale regionale klimaatmonitor.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
5.05 Duurzame oplossingen en innovatie | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 560.750 | 560.750 | 585.167 | -24.417 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.05.01 Duurzame oplossingen en innovatie | 560.750 | 560.750 | 585.167 | -24.417 | |
Baten | -110.750 | -110.750 | -511.046 | 400.296 | |
Doelstelling 5.05.01 Duurzame oplossingen en innovatie | -110.750 | -110.750 | -511.046 | 400.296 | |
Saldo | 450.000 | 450.000 | 74.121 | 375.879 |
Ontwikkelingen
De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma waarin richting wordt gegeven in het maken van duurzame mobiliteitskeuzes.