Voor de beleidsopgave ‘kerntaken op het gebied van onderzoek en samenwerking’ zijn vele verbanden te noemen. Kennisprojecten zoals de CROW, maar ook het IPO (interprovinciaal overleg) zijn essentieel voor verdere ontwikkeling van de beleidsopgaven in de provincie Drenthe op het gebied van bereikbaarheid en verkeersveiligheid. De CROW biedt ontwikkelingen in kennis over infrastructuur en mobiliteit in de fysieke leefomgeving. Ze bieden praktische oplossingen die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Om richting te blijven geven aan de juiste beleidskaders in bereikbaarheid vindt onderzoek plaats en investeert de provincie Drenthe in data en nationale en regionale samenwerkingen. |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|
5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking | | | |
---|
- Provinciaal luchtvaartbeleid als uitwerking van nationale luchtvaartnota en lobby luchtruimherziening is geactualiseerd.
- Monitoring verkeers- en vervoersdata en publicatie via Drenthe in Cijfers en de website van het OV-bureau, analyseren en zo mogelijk verwerken in (nieuw) beleid. Dashboard Verkeer en Vervoer
- Digitalisering data mobiliteit
| 
| Luchtvaart: De rijksoverheid is al een aantal jaar bezig met voorbereidingen van een nieuwe indeling van het luchtruim boven Nederland. Dit heet het programma Luchtruimherziening dat als doel heeft om de veiligheid van het vliegverkeer te borgen en vliegroutes korter en duurzamer te maken met minder uitstoot en minder geluidsoverlast. De regering heeft in oktober 2022 een zogenaamde Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening genomen. Deze beslissing bevat de algemene uitgangspunten voor de herziening van het luchtruim. De rijksoverheid voert gesprekken met de provincies over de voortgang van het programma Luchtruimherziening. De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd iedere besluitvormende stap aan de Tweede Kamer voor te leggen. In het schetsontwerp wordt voor de provincie Drenthe de ligging van de zuidgrens van het noordelijk militair oefengebied beschreven, welke niet is vastgesteld in 2024 wat wel het voornemen was. Het programma luchtruimherziening is vertraagd door onder meer de demissionaire periode van het kabinet in 2024 waarin besluitvorming niet kon plaatsvinden. De actualisatie van het provinciaal luchtvaartbeleid is in ontwikkeling met beleidskadering onbemande luchtvaart. Alsook met de wijzigingen Wet Luchtvaart welke worden door vertaald naar provinciaal beleid. Datagedreven werken en sturen in mobiliteit door monitoring: In 2024 is er doorontwikkeld vanuit de provincie Drenthe aan de landelijke digitalisering data mobiliteit en is er landelijk een eerste opzet voor het Digitaal Stelsel Mobiliteit gemaakt. Aandachtspunt blijft het verbeteren van de beschikbaarheid en actualiteit mobiliteitsdata. Gemeenten zijn welwillend om hiermee aan de slag te gaan. Wel is er een verschil tussen grotere gemeenten die veel baat hebben bij het digitaal ontsluiten van mobiliteitsdata en kleine gemeenten die hier minder baat bij hebben en minder capaciteit voor hebben. Er wordt gekeken naar het verder ontsluiten van data voor alle gemeenten. Het gestelde doel om gebruik te maken van actuele data verkeersslachtoffers is gerealiseerd en is de provincie Drenthe aangesloten bij het dashboard genaamd MOVE waarin ambulancedata onlangs is toegevoegd. Dit dashboard is beschikbaar met data wat elk kwartaal is geactualiseerd. |
---|
|
---|
|
---|
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
We monitoren continue de verkeersbewegingen op Provinciale wegen en hebben zowel regionaal als landelijk samenwerkingen met databronnen en informatiebronnen. Een van de datamodellen die gebruikt worden is de ‘Drenthe in cijfers – mobiliteit en bereikbaarheid – vervoerssystemen en mobiliteit.’ Daarnaast hebben wij toegang tot een database met geregistreerde ongevallen.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
Lasten | | 2.632.000 | 3.671.183 | 3.390.011 | 281.172 |
---|
| Doelstelling 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking | 2.632.000 | 3.671.183 | 3.390.011 | 281.172 |
---|
Baten | | -14.000 | -209.332 | -288.159 | 78.827 |
---|
| Doelstelling 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking | -14.000 | -209.332 | -288.159 | 78.827 |
---|
Saldo | 2.618.000 | 3.461.851 | 3.101.852 | 359.999 |
De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma die de wettelijke taken op gebied van verkeersveiligheid, monitoring, luchtvaart en dataontwikkeling dienen.