Programma 5 beleidsopgaven

Mobiliteit op maat

Inleiding

In 2024 is gewerkt aan verbetering van de bestaande hubs en het voorbereiden, testen en onderzoeken van verschillende vormen van deelmobiliteit. De kennisdeling en samenwerking op het gebied van deelmobiliteit met provincies en gemeentes in Noord-Nederland is versterkt. Verkenningen naar uitbreiding van de carpoolplaats Beilen-Noord en fietsvoorzieningen op de Hubs Meppel en Emmen zijn afgerond.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?

Doelstelling

Omschrijving doelstelling

Status

Toelichting realisatie

5.02.01 Mobiliteit op maat

  • Doorontwikkelen van 22 overstapknooppunten tussen openbaar en publiek vervoer (hubs) gericht op het vergroten van het mobiliteitsaanbod met innovatieve concepten zoals deelfietsen en stallingen.  
  • Implementatie deelauto’s op de hubs Westlaren, Annen, Gieten en Borger.
  • Onderzoek naar gebruik, effecten en waardering pilot deelauto’s.
  • Realisatie nieuwe carpoolplaats bij Beilen Noord (N381) vanwege capaciteitstekort bestaande carpoolplaats.
  • Het verbeteren van de fietsvoorzieningen (stallingen/kluizen) op de Hubs Meppel en Emmen .
  • Regeling Versnellingsmaatregelen bus voor efficiënter / goedkoper busnetwerk inclusief haltevoorzieningen.

Binnen de opgave mobiliteit op maat wordt integraal gewerkt aan verschillende samenwerkingsverbanden waarin bereikbaarheid wordt verbeterd door knooppunten te versterken met voorzieningen, mensen en mobiliteit samen komen. Initiatieven om de toegankelijkheid van mobiliteit te stimuleren zijn in dit jaar ontplooid zoals de pilot deelauto's en verbeteren van de fietsvoorzieningen zoals stallingen en kluizen. Het ontwerpen van deze knooppunten kent uitdagingen ten aanzien van de ontwikkeling van de infrastructurele werken. De ambitie is het werkelijk tot uitvoering komen ervan vanaf komend jaar te starten.

  • In 2024 is binnen het programma Hub Groningen Drenthe de ontwikkeling van 22 overstapknooppunten en wijk- en dorpshubs verder opgepakt. Het programma is in transitie, waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de bereikbaarheid van voorzieningen voor iedereen.
  • De deelautopilot Hondsrug Noord is eerder dan gepland gestopt. Het gebruik was zeer laag, waardoor de tekorten in de exploitatiemiddelen te groot zijn geworden om door de aanbieder nog gedragen te kunnen worden. Ook het bijbehorende onderzoek is gestopt.
  • In 2024 is gestart met de voorbereidingen voor een Noord-Nederlands samenwerkingsproject t.a.v. deelmobiliteit: Deel 'm. Samen met de provincies Groningen, Fryslân en de Regio Groningen Assen. In het samenwerkingsproject komen kennis en ervaringen bij elkaar. Het project ondersteunt initiatieven voor deelmobiliteit in heel Noord-Nederland. Gemeentes worden ondersteund in het opstellen van beleid.
  • In 2024 is gestart met de voorbereidingen voor het plaatsen van deelfietsen in Zuidwest-Drenthe, als aanvulling op het OV én het deelfietsnetwerk in Steenwijkerland.
  • Uitbreiding Carpoolplein Beilen Noord heeft vertraging opgelopen door koppeling met mogelijk nieuwe ontwikkeling in de oksel van noordelijke aansluiting Beilen-Noord van de N381. Van het gehele gebied wordt nu een totaalvisie ontwikkeld.
  • Verbetering van de fietsvoorzieningen Meppel is gerealiseerd. De verbetering van de fietsvoorziening (nieuwe toegang fietskelder) in Emmen bleek niet mogelijk binnen het beschikbare budget en wordt nu door de gemeente Emmen meegenomen in de ontwikkeling van het stationsgebied Emmen.
  • In 2024 zijn er twee nieuwe haltes gerealiseerd in Donderen ten behoeve van de nieuwe buslijn 109 Assen – Groningen Zernike.

5.02.02 Werken aan een toekomstbestendig OV netwerk in Drenthe

  • Op weg naar een zero-emissie openbaar vervoer.
  • De toekomst is data-driven, werken aan een flexibel ov-netwerk dat meebeweegt met de vervoersvraag.
  • Werken aan een soepelere en snellere reis van deur naar deur met het systeem van publieke mobiliteit.

In 2024 zijn er bij Qbuzz en het OV-bureau stappen gezet richting zero emissie openbaar vervoer. Er zijn weer extra elektrische bussen ingestroomd. Vanwege de volatiliteit in de busbouwsector, zijn twee geplaatste orders voor elektrische bussen komen te vervallen. Deze zijn opnieuw bij een andere bouwer besteld. De instroom van elektrische bussen loopt hierdoor vertraging op. De doelstelling om de gehele busconcessie in 2029 zero emissie te hebben wordt hiermee niet geschaad.
De nieuwe dienstregeling die voor 2025 is vastgesteld, beweegt mee met de toegenomen vraag naar openbaar vervoer. Een eerste kleine uitbreiding ten opzichte van de basis van afgelopen jaren heeft dan ook plaatsgevonden.

Welke feiten en cijfers zijn er?

De dashboards van de Provincie Mobiliteit Verkeer en Vervoer (OV, Hubs & hubtaxi) laten cijfers zien van de 22 Hubs binnen Provincie Groningen-Drenthe van verschillende onderdelen, zoals de faciliteiten per hub zoals taxistandplaatsen, laadpunten voor fietsen/auto’s en of er toiletten aanwezig zijn.
Zo is er een toename te zien van het aantal Hubtaxiritten over afgelopen jaren 2021 -2024.

Wat heeft deze beleidsopgave gekost?

5.02 Mobiliteit op maat

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Verschil

Lasten

1.415.243

752.161

663.082

Doelstelling 5.02.01 Mobiliteit op maat

0

1.415.243

752.161

663.082

Baten

-383.923

-407.685

23.762

Doelstelling 5.02.01 Mobiliteit op maat

0

-383.923

-407.685

23.762

Saldo

1.031.320

344.475

686.845

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma en er wordt integraal gewerkt aan verschillende samenwerkingsverbanden, waarin bereikbaarheid wordt verbeterd door knooppunten te versterken met voorzieningen, zodat mensen en mobiliteit samen komen.

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43