Inleiding
In 2024 is gewerkt aan verbetering van de bestaande hubs en het voorbereiden, testen en onderzoeken van verschillende vormen van deelmobiliteit. De kennisdeling en samenwerking op het gebied van deelmobiliteit met provincies en gemeentes in Noord-Nederland is versterkt. Verkenningen naar uitbreiding van de carpoolplaats Beilen-Noord en fietsvoorzieningen op de Hubs Meppel en Emmen zijn afgerond. |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
5.02.01 Mobiliteit op maat | |||
| Binnen de opgave mobiliteit op maat wordt integraal gewerkt aan verschillende samenwerkingsverbanden waarin bereikbaarheid wordt verbeterd door knooppunten te versterken met voorzieningen, mensen en mobiliteit samen komen. Initiatieven om de toegankelijkheid van mobiliteit te stimuleren zijn in dit jaar ontplooid zoals de pilot deelauto's en verbeteren van de fietsvoorzieningen zoals stallingen en kluizen. Het ontwerpen van deze knooppunten kent uitdagingen ten aanzien van de ontwikkeling van de infrastructurele werken. De ambitie is het werkelijk tot uitvoering komen ervan vanaf komend jaar te starten.
| ||
5.02.02 Werken aan een toekomstbestendig OV netwerk in Drenthe | |||
| In 2024 zijn er bij Qbuzz en het OV-bureau stappen gezet richting zero emissie openbaar vervoer. Er zijn weer extra elektrische bussen ingestroomd. Vanwege de volatiliteit in de busbouwsector, zijn twee geplaatste orders voor elektrische bussen komen te vervallen. Deze zijn opnieuw bij een andere bouwer besteld. De instroom van elektrische bussen loopt hierdoor vertraging op. De doelstelling om de gehele busconcessie in 2029 zero emissie te hebben wordt hiermee niet geschaad. | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
De dashboards van de Provincie Mobiliteit Verkeer en Vervoer (OV, Hubs & hubtaxi) laten cijfers zien van de 22 Hubs binnen Provincie Groningen-Drenthe van verschillende onderdelen, zoals de faciliteiten per hub zoals taxistandplaatsen, laadpunten voor fietsen/auto’s en of er toiletten aanwezig zijn.
Zo is er een toename te zien van het aantal Hubtaxiritten over afgelopen jaren 2021 -2024.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
5.02 Mobiliteit op maat | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 1.415.243 | 752.161 | 663.082 | ||
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.02.01 Mobiliteit op maat | 0 | 1.415.243 | 752.161 | 663.082 | |
Baten | -383.923 | -407.685 | 23.762 | ||
Doelstelling 5.02.01 Mobiliteit op maat | 0 | -383.923 | -407.685 | 23.762 | |
Saldo | 1.031.320 | 344.475 | 686.845 |
Ontwikkelingen
De ontwikkelingen in deze beleidsopgave passen binnen het uitvoeringsprogramma en er wordt integraal gewerkt aan verschillende samenwerkingsverbanden, waarin bereikbaarheid wordt verbeterd door knooppunten te versterken met voorzieningen, zodat mensen en mobiliteit samen komen.