Programma 5 beleidsopgaven

Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

Inleiding

Voor een veilig en bereikbaar Drenthe is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe (SPVD) als uitvoeringsprogramma opgesteld. Vanuit dit programma is in 2024 ingezet op de ambities Education, Engineering, Enforcement en Innovation.

Education (educatie):
Alle activiteiten zijn uitgevoerd zoals opgenomen in het SPVD-uitvoeringsprogramma. Dit omvatte een breed scala aan verkeersveiligheidscampagnes, het regioprogramma en verschillende bovenregionale projecten.

Engineering (infrastructuur):
Met het door PS vaststellen van de herijking van investeringsprojecten is er voldoende dekking gekomen voor de projecten Norgerbrug, Norgervaart, rotonde N372 Dwazziewegen en rotonde N375 bij de watertoren Meppel. Maatregelen gericht op bermveiligheid van wegen, worden uitgevoerd in combinatie met gepland groot onderhoud zodat de hinder van wegwerkzaamheden wordt beperkt en efficiënt en effectief kan worden gewerkt.

Enforcement (handhaving):
Er is intensief gewerkt aan de verdere invulling van Enforcement (handhaving) en Innovatie. Voor Enforcement blijven we in nauw overleg met betrokken partners om effectieve maatregelen te bedenken die richting geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid.

Innovation (innovatie):
Het innoveren hebben we gezien als het inspelen op nieuwe situaties en thema's en daarbij het evalueren van het SPVD. Dit door de mening van de Drent te peilen door middel van kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de in het SPVD vastgestelde ambities.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?

Doelstelling

Omschrijving doelstelling

Status

Toelichting realisatie

5.01.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

  • Omgevingsproces verbeteren verkeersveiligheid N371 in Hoogersmilde is afgerond.
  • Realisatie fietstunnel en turborotonde in de N375 ter hoogte van de watertoren Meppel .
  • Realisatie turborotonde als nieuwe aansluiting N371/N375 bij Meppel .
  • Emmen Bereikbaar:
    • Uitvoering gedeelte Rondweg N391 tussen Hondsrugweg en N862 vanaf de medio 2024
    • Planvoorbereiding gedeelte Rondweg N391 tussen Emmen-West en Hondsrugweg
    • Onderzoek aansluiting Rondweg N391 met N862, inclusief ontsluiting sport- en bewegingscampus Emmen en Barger-Oosterveld
    • Onderzoek en nadere uitwerking ongelijkvloerse aansluiting Houtweg.
  • Onderzoek en nadere uitwerking rotondes Berghuizen en Gijsselterweg in de N375.
  • Onderzoek naar functie van de N859 tussen Rolde en Borger.
  • Planvorming partiële verdubbeling N34 en aanleg fly-over Gieten.

Kijkend naar de vier ambities uit het SPVD: Voor Educatie zijn de benoemde projecten uitgevoerd.

Emmen bereikbaar:
Aanbesteding voor het gedeelte Rondweg N391 tussen Hondsrugweg en N862 heeft plaatsgevonden. Start van de realisatie is voorjaar 2025. De planuitwerking loopt voor het gedeelte Rondweg N391 tussen Emmen-West en Hondsrugweg (grotendeels ‘verdiepte ligging’). Het is een complexe opgave door de waterdruk onder de wegconstructie en de impact op de omgeving. Dit vraagt om een zorgvuldige afweging van (rest)risico’s en technische uitvoerbaarheid en kosten. Op basis van uitgevoerd onderzoek aansluiting Rondweg N391 met N862 volgt nadere uitwerking van mogelijke maatregelen in 2025. Voor het onderzoek van de ongelijkvloerse aansluiting Houtweg is de variantenstudie afgerond. In 2025 volgt het voorlopig ontwerp voorkeursvariant.

Planvorming partiële verdubbeling N34:
Voor de N34 (aangeduid als groot project) is de MER-procedure nagenoeg afgerond. In het voorjaar van 2025 wordt het voorkeursalternatief gekozen. De resultaten van de MER, de inpassingsvisie, de life-cycle kosten, de resultaten van het participatieproces en de bouwfasering worden bij de keuze betrokken. Begin 2025 wordt een onderzoek afgerond naar aanvullende maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid op het overige gedeelte de N34 tussen de N381 (Emmen) en de A28 (de Punt).

Turborotonde + fietstunnel Meppel:
Met de gemeente Meppel zijn afspraken gemaakt over de afstemming en planning van de werkzaamheden. De gemeente Meppel realiseert eerst de Stadsentree Noordpoort en aansluitend daarop start de provincie met de realisatie van de turborotonde en de fietstunnel. Hierdoor is de duur van de overlast van de werkzaamheden zo kort mogelijk en is er vanuit Nieuwveense Landen altijd een goede ontsluiting met het centrum van Meppel beschikbaar.

Onderzoek naar functie van de N857 tussen Rolde en Borger:
Het onderzoek was gericht om de werkzaamheden samen met  de geplande onderhoudswerkzaamheden aan de N857 in 2024 (werk met werk maken) uit te gaan voeren. Omdat de onderhoudswerkzaamheden zijn opgeschoven naar 2025 is ook de afronding van het onderzoek opgeschoven naar begin 2025.   

N371, fase 2 Kloosterveen:
Voor de N371 (fase 2 Kloosterveen) is het omgevingsproces, waaronder burgerparticipatie voor het verbeteren van de verkeersveiligheid N371, in volle gang. De burgerparticipatie levert veel vragen op die nader onderzoek behoeven.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Wij monitoren permanent de intensiteit en snelheid op alle provinciale wegen. Daarnaast hebben wij toegang tot een database met geregistreerde ongevallen .
Voor aanvullende informatie over de provinciale projecten wordt verwezen naar de hiervoor gemaakte websites zoals www.provincie.drenthe.nl/mmbereikbaar ; www.provincie.drenthe.nl/N375 of www.provincie.drenthe.nl/N34 .

Wat heeft deze beleidsopgave gekost?

5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Verschil

Lasten

13.218.723

9.850.881

9.151.104

699.777

Doelstelling 5.01.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid

13.218.723

9.850.881

9.151.104

699.777

Saldo

13.218.723

9.850.881

9.151.104

699.777

Ontwikkelingen

Toegankelijkheid is een belangrijke kwestie. Het is essentieel dat vervoerssystemen voor iedereen toegankelijk zijn, inclusief mensen met een beperking, ouderen en andere kwetsbare groepen. Innovatie en technologie spelen een steeds grotere rol in mobiliteit. De integratie van nieuwe technologieën, zoals autonome voertuigen en slimme verkeerssystemen, vereist aanzienlijke investeringen en aanpassingen in regelgeving en beleid.

Verkeersveiligheid blijft een voortdurende uitdaging. Het verminderen van het aantal ongevallen en slachtoffers is cruciaal. In het bijzonder voetgangers en fietsers vraagt voortdurend aandacht, mede door de elektrificatie van fietsen.

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43