Beleidsopgave | Realisatie 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil | |
Lasten | ||||||
5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid | 6.884.682 | 13.218.723 | 9.850.881 | 9.151.104 | 699.777 | |
5.02 Mobiliteit op maat | 1.637.433 | 0 | 1.415.243 | 752.161 | 663.082 | |
5.03 Fiets als duurzaam alternatief | 65.350 | 5.006.000 | 6.074.675 | 566.993 | 5.507.682 | |
5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk | 28.119.512 | 29.687.196 | 38.680.845 | 37.737.625 | 943.220 | |
5.05 Duurzame oplossingen en innovatie | 638.873 | 560.750 | 560.750 | 585.167 | -24.417 | |
5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking | 2.225.726 | 2.632.000 | 3.671.183 | 3.390.011 | 281.172 | |
5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur | 20.455.362 | 22.694.087 | 15.735.965 | 18.153.765 | -2.417.800 | |
Totaal Lasten | 60.026.938 | 73.798.756 | 75.989.542 | 70.336.826 | 5.652.716 | |
Baten | ||||||
5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid | -28.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.02 Mobiliteit op maat | -631.560 | 0 | -383.923 | -407.685 | 23.762 | |
5.03 Fiets als duurzaam alternatief | -2.526 | -1.000 | -109.000 | -1.256 | -107.744 | |
5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk | -3.847.185 | -1.922.000 | -3.575.000 | -2.892.651 | -682.349 | |
5.05 Duurzame oplossingen en innovatie | -129.481 | -110.750 | -110.750 | -511.046 | 400.296 | |
5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking | -479.726 | -14.000 | -209.332 | -288.159 | 78.827 | |
5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur | -837.472 | -333.767 | -1.213.744 | -2.331.847 | 1.118.103 | |
Totaal Baten | -5.956.681 | -2.381.517 | -5.601.749 | -6.432.644 | 830.895 | |
Totaal programma | 54.070.257 | 71.417.239 | 70.387.793 | 63.904.181 | 6.483.612 |
Verrekening met reserves
Toelichting | |
---|---|
Saldo Programma | 6.483.612 |
Bestemming resultaat reserves bij programma | |
Bijdrage aan reserve Verstrekte subsidies | -4.500.000 |
Bijdrage aan reserve Mobiliteit | -3.375.428 |
Bijdrage aan reserve Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | -21.341 |
Bijdrage van reserve Groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | 1.252.753 |
Totaal verrekend met reserves | -6.644.016 |
Resultaat programma na bestemming reserves | -160.404 |
Toelichting op verschillen begroting en rekening
Lasten
Toegankelijke en veilige bereikbaarheid
Beleidsopgave: 5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid
De totale afwijking betreft een voordeel van € 699.777,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.01.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid
Het voordeel bestaat voor € 324.248,-- uit een gunstige financiële afwikkeling van verplichtingen (met name BDU) uit voorgaande jaren. Daarnaast is er € 329.608,-- minder aan subsidie verstrekt dan begroot.
De financiële verwerking van het voordeel is als volgt:
Toevoeging aan de reserve mobiliteit (voordeel) € 594.011,--
verrekening met vrije ruimte (voordeel) € 105.766,--
Voordeel € 699.777,--
Mobiliteit op maat
Beleidsopgave: 5.02 Mobiliteit op maat
De totale afwijking betreft een voordeel van € 663.082,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.02.01 Mobiliteit op maat
Het voordeel bestaat voor € 213.972,-- uit gunstige afwikkeling van verplichtingen uit voorgaand jaar. Veel HUB projecten zijn in voorbereiding, de realisatie start in 2025, waardoor de kosten in 2024 € 449.110,-- lager uitvallen dan was begroot. Het voordeel wordt toegevoegd aan de Reserve mobiliteit.
Fiets als duurzaam alternatief
Beleidsopgave: 5.03 Fiets als duurzaam alternatief
De totale afwijking betreft een voordeel van € 5.507.682,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief
Aan de gemeente Emmen is dit jaar in december een subsidie verstrekt van € 4.500.000,--. Regelgeving schrijft voor dat bij subsidies hoger dan € 800.000,-- de last genomen moeten worden in het jaar dat de subsidieontvanger de subsidie besteedt. Daarom stellen we voor bij de bestemming van het resultaat over 2024 € 4,5 miljoen te storten in de Reserve verstrekte subsidies. In de komende jaren wordt de subsidie onttrokken aan deze reserve en als last genomen in de exploitatie.
Daarnaast blijven de aanvragen voor subsidies voor Lokale aanpak fiets-verkeersveiligheid, Ontbrekende schakels in het fietsnetwerk en Gebiedsgerichte maatwerkplannen achter bij onze verwachting, hierdoor blijft er in 2024 € 1.007.682,--over.
De financiële verwerking van het voordeel is als volgt:
Toevoeging aan de reserve mobiliteit (voordeel) € 1.007.682,--
Toevoeging aan de vrije ruimte (voordeel) € 4.500.000,--
Voordeel € 5.507.682,--
Adequaat openbaar vervoernetwerk
Beleidsopgave: 5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk
De totale afwijking betreft een voordeel van € 943.220,--
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk
Onder deze doelstelling vallen onder andere de kosten van de bus- en treinconcessie. De kosten waren in 2024 € 39.808,-- hoger dan begroot. Aandachtspunt vormt hierbij dat er over 2024 nog een verrekening moet plaatsvinden op basis van reizigersopbrengsten voor de Vechtdallijnen.
In Statenstuk 2024-9 Financiële bijdrage provincie Drenthe aan het project Emmen-Rheine hebt u middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het spoortraject Emmen-Rheine. Het integraal projectbesluit is opgeschoven van november 2024 naar februari/maart 2025. Hierdoor zijn de uitgaven voor 2024 € 1.114.556,-- lager uit gevallen dan begroot.
Op overige onderdelen van de beleidsopgave ontstaat een nadeel van € 131.529,--
Het resultaat op structurele budgetten wordt verrekend met de vrije ruimte. Het resultaat op de overige budgetten wordt verrekend met de oorspronkelijke bron van de beschikbaarstelling van het budget.
Duurzame oplossingen en innovatie
Beleidsopgave: 5.05 Duurzame oplossingen en innovatie
De totale afwijking betreft een nadeel van € 24.417,--.
Kerntaken onderzoek en samenwerking
Beleidsopgave: 5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking
De totale afwijking betreft een voordeel van € 281.172,--
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.06.01 Kerntaken onderzoek en samenwerking
De kosten voor Drenthe reist duurzaam (€ 133.473,--), Mobiliteit (€ 91.706,--) en Luchtvaart
(€ 73.846,--) waren lager dan begroot. Op overige kosten is een nadeel ontstaan van € 17.853,--.
Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur
Beleidsopgave: 5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur
De totale afwijking betreft een nadeel van € 2.417.800,--
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen (€ 2.406.275,-- nadeel)
Beheer wegen (€ 114.995,-- voordeel)
Het beheer bestaat uit meerdere onderdelen zoals inspecties, onderzoek, communicatie, aanschaf klein materieel, wagenpark etc. Op verschillende onderdelen van beheer zijn voor- en nadelen opgetreden.
Vast onderhoud wegen (€ 807.721,-- nadeel)
Het vast onderhoud bestaat uit ook uit diverse onderdelen. In 2024 is op de meeste onderdelen meer uitgegeven dan begroot. De grootste overschrijdingen waren het calamiteiten budget (€ 362.187,--), maai budget (€ 200.838,--) en vuil en reiniging (€ 150.449,--). Het resterende bedrag (€ 94.247,--) bestaat uit een aantal kleinere voor- en nadelen op de verschillende soorten onderhoud.
Groot onderhoud (€ 1.713.549,-- nadeel)
In de 3e actualisatie is € 6.219.858,-- teruggestort in de reserve groot onderhoud. Het resterende budget voor groot onderhoud bedroeg hierdoor € 4.218.140,--; de kosten in 2024 waren € 5.938.292,--. Het nadeel van € 1.690.152,-- wordt deels verklaard door het bij de 3e actualisatie niet onttrekken van het budget voor de Boscompensatie € 827.944,-- aan de reserve groot onderhoud. Hierdoor was het budget te laag.
Een ander nadeel is ontstaan door de uitvoering van investeringswerkzaamheden binnen de onderhoudsprojecten. Groot onderhoud wordt gecombineerd met investeringen - waaronder bermmaatregelen - uitgevoerd. De totale projectkosten worden in eerste instantie geboekt als onderhoud, vervolgens wordt per project berekend welke kosten tot de investering behoren. Voor deze investeringskosten ontvangt het onderhoudsproject een bijdrage gedekt uit het investeringsproject. De bijdragen voor de onderhoudsprojecten N386, N371, N854, N373 zijn € 1.043.690,-- te hoog ingeschat.
Op de overige onderdelen is een voordeel ontstaan van € 181.482,--; hiermee komt het totale nadeel voor groot onderhoud op € 1.690.152,--.
Doelstelling: 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen (€ 11.525,-- nadeel)
Beheer vaarwegen (€ 68.099,-- voordeel)
Het beheer bestaat uit meerdere onderdelen zoals inspecties, onderzoek, communicatie, aanschaf klein materieel, wagenpark etc. Op verschillende onderdelen van beheer zijn voor- nadelen behaald.
Vast onderhoud € 215.502,-- nadee l
Werkzaamheden met betrekking tot maaien, elektra en werktuigbouwkunde en meetnetten hebben ( € 245.889,--) meer gekost dan begroot, maar op andere onderdelen is een voordeel ontstaan van € 30.387,--.
Groot onderhoud (€ 135.878,-- voordeel)
Ook het groot onderhoud bestaat uit diverse onderdelen. Een voordeel is behaald op het onderdeel technische conservering (€ 61.308,--). Op overige onderdelen zijn de projecten over-en onderschreden, met een uiteindelijk voordeel van 74.570,--.
Baten
Toegankelijke en veilige bereikbaarheid
Beleidsopgave: 5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid
Niet van toepassing.
Mobiliteit op maat
Beleidsopgave: 5.02 Mobiliteit op maat
De totale afwijking betreft een voordeel van € 23.762,--.
Fiets als duurzaam alternatief
Beleidsopgave: 5.03 Fiets als duurzaam alternatief
De totale afwijking betreft een nadeel van € 107.744,--.
Adequaat openbaar vervoernetwerk
Beleidsopgave: 5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk
De totale afwijking betreft een nadeel van € 682.349,--
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.04.01 Adequaat openbaar vervoer
In Statenstuk 2024-9 Financiële bijdrage provincie Drenthe aan het project Emmen-Rheine hebt u middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het spoortraject Emmen-Rheine. Deze middelen worden gedekt uit de Reserve mobiliteit en uit Vooruitontvangen RSP middelen. De kosten zijn achtergebleven bij de begroting en dit heeft tot gevolg dat de dekking vanuit vooruitontvangen middelen ook niet hoeft plaats te vinden. Hierdoor wordt de begrote bate niet gerealiseerd en ontstaat er een nadeel van € 1.653.000,--.
Voor de treinconcessie was er een bate begroot van € 1.922.000,--. Het rijk heeft op 29 oktober 2024 een voorlopige beschikking gestuurd over 2024 van € 2.776.136,--. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 854.136,--.
Voor de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn is een bijdrage van onze partners ontvangen € 93.751,--. deze bijdrage was niet begroot. Op overige inkomsten is een voordeel behaald van € 22.764,--.
Het voordeel van € 682.349,-- wordt als volgt verrekend:
Onttrekking aan de reserve mobiliteit (nadeel) -€ 161,--
Toevoeging aan de Reserve RSP (nadeel) -€ 1.653.000,--
verrekening met vrije ruimte (voordeel) € 970.490,--
Nadeel € 682.349,--
Duurzame oplossingen en innovatie
Beleidsopgave: 5.05 Duurzame oplossingen en innovatie
De totale afwijking betreft een voordeel van € 400.296,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 5.05.01 Duurzame oplossingen en innovatie
Voor laadtankinfrastructuur wordt een bijdrage van het rijk en partners ontvangen. De bate is afhankelijk van de gemaakte kosten; in 2024 is op deze post € 368.593 meer ontvangen dan was begroot. Op overige onderdelen is € 31.703,-- meer ontvangen dan was begroot.
Het voordeel € 400.296,-- wordt toegevoegd aan de Reserve mobiliteit.
Kerntaken onderzoek en samenwerking
Beleidsopgave: 5.06 Kerntaken onderzoek en samenwerking
De totale afwijking betreft een voordeel van € 78.827,--.
Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur
Beleidsopgave: 5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur
De totale afwijking betreft een voordeel van € 1.118.103,--.
Doelstelling: 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen (€ 765.087,--- voordeel)
De verkoop van een dienstwoning vond plaats in het laatste kwartaal. De opbrengst hiervan ad € 527.207,-- (laatste kwartaal) is niet begroot. De ontvangst voor bermmaatregelen € 239.663,-- is niet begroot.
Op de overige posten is een nadeel ontstaan van € 1.783,--.
Het voordeel wordt als volgt verrekend:
Toevoeging Reserve groot variabel onderhoud € 831.781,--
Verrekening met vrije ruimte (voordeel) € 286.322,--
Voordeel 1.118.103,--
Doelstelling: 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen (€ 378.377,-- voordeel)
In 2024 zijn baten van de waterschappen over 2023 voor het bakbeheer € 130.565,-- en een bijdrage in de werkzaamheden meetnetten van € 190.250 ontvangen. Deze ontvangsten waren niet begroot.De restantposten sluiten met een voordeel van € 57.562,--.