Inleiding
Landelijke ontwikkelingen Energietransitieagenda 2020 - 2023 en Energieagenda 2024 - 2027 |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
6.01.01 Het aandeel hernieuwbare energiebronnen vergroten | |||
| De stand van zaken van het aandeel hernieuwbare elektriciteit in de RES-regio Drenthe: doel is 3,45 TeraWattuur (TWh), gerealiseerd is 2,024 TWh opgewekte energie, dit is 58,7 %. De aanpak voor zon op dak is verder uitgebreid en geïntegreerd met de aanpak voor bedrijventerreinen. Denk hierbij aan een aanpak in combinatie met andere middelen zoals batterijopslag om het terugleveringsprobleem (netcongestie) te vermijden. De regeling voor zon boven parkeerplaatsen loopt goed. Er zijn dit jaar 3 aanvragen ingediend en gehonoreerd, waarmee de regeling voor dit jaar nagenoeg uitgeput is. Er zijn verder zonneparken gerealiseerd op zandwinplassen, er is gewerkt aan de ondersteuning van gemeenten, bijv. in de beleidsvorming. Gemeenten maken gebruik van doorsnedes van de Duurzaamheidskaart Pro om specifieke doelgroepen voor zon op dak met meer succes te benaderen. Voor de windopgave zijn we een samenwerking begonnen met de gemeente Meppel, Steenwijkerland, de Wolden en Westerveld om samen de mogelijkheden te verkennen. Hiervoor is een samenwerkingsconvenant ondertekend. De pilot erfmolens loopt en wij hebben overleg met gemeenten over de voortgang. We verwachten begin 2025 meer helderheid hierover. Er is ondersteuning geboden bij de vorming van de koepel en subkoepels die zich gaan inzetten voor lokaal eigendom en participatie rondom de Drentse Zonneroute A37. We ondersteunen verder lokaal eigendom via een bijdrage aan het PLED en via de voortzetting van het ontwikkelfonds en de subsidieregeling lokale energie-initiatieven. Dit jaar zijn met deze laatste regeling 15 initiatieven ondersteund van het opzetten van lokale duurzame energie coöperaties en projecten. Binnen de RES werkgroep participatie en lokaal eigendom werken we aan een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma heeft als doel uitvoering te geven aan de RES doelen op het gebied van lokaal eigendom en (financiële) participatie. Dit zal in 2025 verder vorm krijgen. De haalbaarheid van een regionaal warmtenet met restwarmte van Attero is verder uitgewerkt. Er is een excursie georganiseerd naar de gemeente Hengelo en Twente. Er zijn 4 masterclasses georganiseerd over de rolneming van gemeenten in warmtenetten. De verkenning naar een regionaal warmtebedrijf samen met provincie Overijssel, netbeheerders en Energie Beheer Nederland is met de Drentse gemeenten gedeeld. We hebben een bijdrage geleverd aan het onderdeel warmte in Nij Begun. We zijn gestart de Interreg-projecten ReFarm waarin mestverwaarding met behulp van mestvergisting wordt onderzocht en met het Interreg-project Van gras naar gas, waarin de verduurzaming van de agrosector wordt onderzocht (oa vergisting van gewasresten). | ||
6.01.02 We geven een Drentse invulling aan de waterstofregio Noord-Nederland | |||
Met onze bijdrage aan de Investeringsagenda Waterstof Noord-Nederland ondersteunen we nieuwe Drentse waterstof initiatieven om de ingezette ontwikkeling te verstevigen. Dit doen we door samen te werken met bedrijven, kennisinstellingen en andere noordelijke overheden. | In 2024 hebben we geconstateerd dat het concept van waterstof met voldoende pilots is ondersteund en de volgende stap is om ketens op te bouwen met significante investeringen voor opschaling marktontwikkeling. Daarom is aandacht gegeven aan projecten in de gehele keten van productie tot gebruik. Voor productie werkten we mee aan verschillende projecten, zoals H2 Hollandia en GZI Next. Op het gebied van infrastructuur is het Drentse tracé van de backbone (hoofdwaterstofinfrastructuur) gepland. Rondom Hoogeveen is vanuit de samenwerking met Rendo, diverse industriële gebruikers en de waterstofwoonwijk een aansluiting op de backbone aangevraagd en is gestart met de ontwikkeling van een regionaal netwerk. Voor de waterstofwijk als gebruiker geldt dat het project om de eerste woningen op waterstof aan te sluiten en te voorzien van waterstof als energievoorziening bijna gereed is. Voor het gebruik in mobiliteit lopen gesprekken met partijen die waterstof willen gebruiken voor voertuigen in de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Vanuit EU-project H2Drive werkten we aan de toepassing van waterstof in vrachtwagens. Ook Groningen Airport Eelde heeft diverse pilot projecten voor de toepassing van waterstof op haar luchthaven. Daarnaast is in 2024 ondersteuning geboden aan de verdere ontwikkeling van waterstoftankstation Pesse, inclusief uitbreiding van het aantal voertuigen, en de ontwikkeling van tankstation-producent Resato. Vanuit de industrie hebben tenminste 2 bedrijven concrete plannen voor de toepassing van waterstof, al is dit afhankelijk van het tempo van uitrol van de backbone. Het programma wordt ondersteund door Europese samenwerking in meerdere EU-projecten (H2M, H2Ignite en LiHyP). Daarnaast zijn de bestaande en aanstaande campussen van Greenwise, Resato en Groningen Airport Eelde aangesloten op het Noord-Nederlandse netwerk Hydrogen Valley Campus Europe om verdere samenwerking op kennisontwikkeling en -verspreiding te stimuleren. | ||
6.01.03 We dragen bij aan het realiseren van de landelijke CO2 reductiedoelstelling van de industrie en het MKB | |||
| Onduidelijke omstandigheden vanuit veranderend beleid op landelijk en Europees niveau zorgen voor terughoudendheid bij grootverbruikers, waaronder de energie-intensieve industrie. In verschillende bijeenkomsten hebben we de beslissers hierover zoveel mogelijk duidelijkheid gegeven. Voor industriecluster Noord-Nederland (waaronder Emmen) en de verspreide industrie in Drenthe is een clusterenergiestrategie (CES) vastgesteld, waardoor overheid, netbeheerder en grootverbruikers samen kunnen anticiperen op de veranderende energiebehoeftes. Er zijn 30 concrete projecten geïnventariseerd die grotendeels nog voor 2030 kunnen worden uitgevoerd. Met bedrijven die concrete problemen ervaarden door netcongestie, is gezocht naar oplossingen die ook vertaald worden naar meer generieke aanpakken. Ook is het afgelopen jaar veel aandacht geweest voor nieuwvestiging van “cleantech”: bedrijven die oplossingen bieden voor de energietransitie. Voor het mkb is in het kader van de Rijksbijdrage SPUK bedrijfsmatig vastgoed medio 2024 een projectleider aangesteld. Maatwerk staat hierbij centraal met als uitkomst sneller meer resultaat bij het behalen van de doelen. De energieadviseurs van IBDO hebben 200 mkb-ondernemers energieadvies, zon op dak advies en netcongestie-advies en -begeleiding geboden. Sinds anderhalf jaar is het versnellingsteam verduurzaming bedrijventerreinen actief op 30 door de gemeenten en de ondernemers geselecteerde bedrijventerreinen. Zij werken met de ondernemers en de gemeenten aan meerdere projecten gericht op de verduurzaming en meer en beter organiserend vermogen. Het versnellingsteam werkt samen met het Energiefonds Drenthe en het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen Nederland. | ||
6.01.04 Drenthe heeft in 2030 een duurzaam, betrouwbaar en veelzijdig energiesysteem dat ruimte biedt aan onze ambities en innovatieve technieken | |||
| ·Vanuit onze rol als regisseur van het provinciale energiesysteem hebben we de totstandkoming van het pMIEK 2.0 geleid. Samen met de betrokken stakeholders hebben we het pMIEK 2.0 opgesteld. Het pMIEK 2.0 wordt op 28 januari 2025 door Gedeputeerde Staten vastgesteld en dient vervolgens als input voor de investeringsplannen (IP’s) van de netbeheerders. Het PMIEK 2.0 omvat naast elektriciteit ook groen gas, warmte en waterstof. ·Het Versnellingsteam Kritieke Infrastructuur heeft een monitoringtool met een rapportagemodule ontwikkeld, waarmee vroegtijdig kan worden gestuurd op kritieke infrastructuur en waarmee de Energy Board tijdig geïnformeerd kan worden bij kritieke knelpunten. Het Versnellingsatelier heeft tastbare resultaten geboekt in het DON Oost-project door knelpunten aan te pakken en processen te versnellen. De aanzet is gemaakt voor het optimaliseren van vergunningsprocedures en het vergroten van inzicht in ruimtelijke ontwikkelingskansen, waardoor projecten sneller en efficiënter kunnen worden gerealiseerd. Dit optimalisatieproces rond vergunningen wordt in 2025 nader uitgewerkt inclusief bijbehorende toolset ten behoeve van eenduidig overzicht van ruimtelijk ontwikkelingen (provinciale GIS-tool). ·We hebben in nauwe samenwerking met aanjagers van IBDO en PVB ondersteuning geleverd aan bedrijven en andere grootverbruikers rond oplossingen voor netcongestie. We hebben films gemaakt van succesverhalen van netcongestieoplossingen bij Drentse ondernemers. De nieuwe subsidieregeling Oplossingen belemmeringen door netcongestie hebben we in januari 2024 opengesteld. Hier is goed gebruik van gemaakt; het plafond van diverse onderdelen is binnen een jaar bereikt. We hebben een wijzigingsvoorstel voor ophoging van de regeling in 2025 gedaan. We hebben het congres Net op Groen 2024 georganiseerd in Emmen, met als hoofdthema Energy Hubs. Dit congres is zeer positief ontvangen. We hebben een concept-aanpak voor Energy Hubs ontwikkeld en de Community of Practice Net op Groen opgericht, inclusief bijbehorende provinciale landingspagina. Het uitvoeringsprogramma voor energy hubs zal in 2025 nader worden geconcretiseerd inclusief financiële middelen voor startende hubs. | ||
6.01.05 Overheden en bedrijven maximaal laten samenwerken met als gemeenschappelijk doel inwoners maximaal te faciliteren bij de verduurzaming van hun woning | |||
| Wij hebben de medeoverheden en bedrijven ondersteund bij het ontwikkelen van de aanpak om van inzicht naar actie te komen. De aanpak moet resulteren in een substantiële conversie van advies naar uitvoering. | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
- Drenthe levert met de RES ambitie van 3,45 TWh aan hernieuwbare energie een sterke bijdrage aan het Klimaatakkoord.
- In Drenthe heeft 38% van de woningen zonnepanelen (tegen 22% landelijk gemiddeld)
- Drenthe heeft veel energie-initiatieven en coöperaties, waarvan er 104 ondersteund worden door de provincie.
- Het Energie Fonds Drenthe heeft ruim 1100 projecten gefinancierd. Dit heeft geresulteerd in een investering van meer dan 300 miljoen aan energiemaatregelen.
- 100 gebouweigenaren doen met 173 gebouwen mee aan het programma Verduurzaming Maatschappelijk vastgoed
- Het Warmtefonds heeft 4800 energie-bespaarleningen verstrekt aan inwoners. Dit is goed voor een investering van 71 miljoen aan energiemaatregelen.
- Het gasverbruik van de industrie was in 2022 met 21% gedaald (t.o.v. 2010).
- Het Fixteam heeft 2500 woningen geholpen met quick fix isolatie maatregelen
- 64 keer is de subsidieregeling Oplossingen Netcongestie verleend. Dit betreft 31 haalbaarheidsstudies en 33 technische oplossingen.
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het Ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Milieu, Energie en Bodem
Indicator: Emissie van broeikasgassen
CO2-emissie in Drenthe
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Totaal bekende uitstoot in tonnen | 3.589.000 | 3.215.000 | 3.060.000 | 3.149.000 | n.n.b. |
Definitie: De CO2-uitstoot wordt berekend door de energiedragers (bijvoorbeeld kWh elektriciteit, m3 gas, liters benzine) te vermenigvuldigen met de emissiefactor van die energiefactor. Deze emissiefactoren variëren per jaar, afhankelijk van de brandstofmix van de elektriciteitsproductie, de hoeveelheid bijgemengde biobrandstof en de calorische waarde en koolstofinhoud van aardgas.
Indicator: Productie van hernieuwbare energie (Energieneutraliteit)
Productie van hernieuwbare energie in Drenthe
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Productie in Petajoule | 4,81 | 5,06 | 6,4 | 7,82 | 10,16 |
Definitie: De meeste productiegegevens hernieuwbare energie komen grotendeels tot stand door nationale totalen te verdelen over gemeenten aan de hand van verdeelsleutels. Deze methode leidt voor het overgrote deel van de hernieuwbare energie-opties tot schattingen.
Verdere feiten en cijfers ten aanzien van energie worden landelijke bijgehouden. Via Drenthe-in-cijfers worden deze gegevens beschikbaar gesteld.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
6.01 Een bijdrage leveren aan de doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 (t.o.v. 1990) | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 4.622.213 | 16.126.304 | 11.021.585 | 5.104.719 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 6.01.01 Het aandeel hernieuwbare energiebronnen vergroten | 4.473.094 | 10.222.312 | 8.432.257 | 1.790.055 | |
Doelstelling 6.01.02 We geven een Drentse invulling aan de waterstofregio Noord-Nederland | 149.119 | 1.103.605 | 109.528 | 994.077 | |
Doelstelling 6.01.03 We dragen bij aan het realiseren van de landelijke CO2 reductiedoelstelling van de industrie en het MKB | 0 | 3.906.514 | 1.534.049 | 2.372.465 | |
Doelstelling 6.01.04 Drenthe heeft in 2030 een duurzaam, betrouwbaar en veelzijdig energiesysteem dat ruimte biedt aan onze ambities en innovatieve technieken | 0 | 200.000 | 12.069 | 187.931 | |
Doelstelling 6.01.05 Overheden en bedrijven maximaal laten samenwerken met als gemeenschappelijk doel inwoners maximaal te faciliteren bij de verduurzaming van hun woning | 0 | 693.873 | 933.682 | -239.809 | |
Baten | -900.000 | -2.052.482 | -1.694.194 | -358.288 | |
Doelstelling 6.01.01 Het aandeel hernieuwbare energiebronnen vergroten | -900.000 | -1.362.482 | -1.486.785 | 124.303 | |
Doelstelling 6.01.03 We dragen bij aan het realiseren van de landelijke CO2 reductiedoelstelling van de industrie en het MKB | 0 | -490.000 | -155.340 | -334.660 | |
Doelstelling 6.01.04 Drenthe heeft in 2030 een duurzaam, betrouwbaar en veelzijdig energiesysteem dat ruimte biedt aan onze ambities en innovatieve technieken | 0 | -200.000 | -52.069 | -147.931 | |
Saldo | 3.722.213 | 14.073.822 | 9.327.391 | 4.746.431 |
Ontwikkelingen
Salderingsregeling
De salderingsregeling voor zonnepanelen eindigt per 1 januari 2027. De verwachting is dat daarmee de groei van zon-PV afneemt. De SDE pijplijn voor zon-PV is tevens minder gevuld. Terwijl de kostprijs voor zon-PV nog steeds langzaam daalt, wordt de businesscase in Nederland steeds krapper. Dit wordt onder meer veroorzaakt door negatieve prijsuren bij het afschakelen van systemen. Daarbij zijn de energie-infrastructuur en flexibiliteit van het systeem niet even snel gegroeid als het aandeel hernieuwbare energie.
Industriële grootgebruikers
De industrie ervaart veel druk vanuit recente omzetdalingen. Bovendien heeft de industrie te maken met onzekerheid over toekomstige landelijke en Europese beleidsmaatregelen. Denk aan de ontwikkelingen rond de Clean Industrial Deal (EU), het IBO-onderzoek naar een gelijk speelveld voor energiekosten en net-tarieven en de aanvullende nationale maatregelen om de doelstellingen voor 2030 te halen. Onduidelijkheid hierover leidt ertoe dat op dit moment veel bedrijven hun investeringen uitstellen.