Gemeenschappelijke regeling
SNN
SNN
Naam verbonden partij
Samenwerkingsverband Noord-Nederland
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Het stimuleren van duurzame, innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via stemrecht in het DB en AB. GS is met 1 lid vertegenwoordigd in het DB en met 3 leden in het AB.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. Het risico dat op enig moment niet wordt voldaan aan voorschriften, regels en procedures, zowel opgelegd door de geldgever als vastgelegd in de eigen administratieve organisatie, inclusief toetsingskader en controleprotocollen. Zoals procedurele risico’s in de uitvoering volgens de Europese richtlijn.
Beheersmaatregel
1. Dit risico is gering, de auditautoriteit die in opdracht van het ministerie van EZK-toezicht houdt op de MA-en waaronder SNN. Focus blijft op de selectie van projecten, controle spoor, informatiesystemen en maatregelen tegen fraude.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
5.442.000
5.442.000
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
289.228
174.228
Resultaat (voor bestemming)
nog niet bekend
nog niet bekend
0
0
Bijdrage provincie
nog niet bekend
1.405.297
1.364.000
1.666.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
NRK
NRK
Naam verbonden partij
De Noordelijke Rekenkamer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Onafhankelijk beleidsonderzoek
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
Via de Adviesraad het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Ook adviseert de Adviesraad over de begroting en de wijze van publiceren van rapporten en het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
Eventueel aansprakelijkheid n.a.v. onderzoeken.
Beheersmaatregel
Ontwikkelingen goed volgen en monitoren.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
208.121
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
604.428
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
118.370
nog niet bekend
0
0
Bijdrage provincie
303.333
217.849
284.000
284.000
Opbrengsten dienstverlening
6.955
7.327
6.950
6.950
OV-bureau
OV-bureau
Naam verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam OV-bureau van de gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
35,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via zeggenschap in het AB en DB en door PS via de mogelijkheid voor een zienswijze op de ontwerpbegroting.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. Corona heeft geleid tot een structureel ander reispatroon van een deel van de reizigers. De spitsdrukte lijkt wat kleiner geworden, studenten krijgen meer digitaal onderwijs en het gebruik van de bus in het weekend is groter geworden. Juist de forens maakt mede ten gevolge van het meer thuiswerken minder gebruik van het OV. Dit leidt tot een verminderde voorspelbaarheid van het OV-gebruik en een druk op de opbrengsten.
2. Voor het inschatten van lasten en baten voor de meerjarige begroting OV-Bureau wordt uitgegaan van handmatige berekeningen in een Excelmodel. Door alle onduidelijkheden i.v.m. kostenstijgingen/inflatie is de toekomst erg moeilijk goed te voorspellen. Daar komt bij dat 100% doorberekenen van kostenstijgingen en daardoor flink hogere vervoerstarieven als ongewenst worden beschouwd.
3. Het streven is om het Weerstandsvermogen op peil te houden: € 4,75 miljoen is bedoeld om crisissituaties te kunnen opvangen. Maar in de huidige meerjarenraming wordt een gedeelte van het weerstandsvermogen van het OV-Bureau ingezet en gaat het op termijn door de ondergrens van het weerstandsvermogen.Beheersmaatregel
1. Het goed monitoren van het gebruik van de bus moet de voorspelbaarheid vergroten, daarnaast zijn de additionele financiële middelen vanuit het Rijk ontvangen en aan de vervoerders overgemaakt.
2. Het OV-Bureau laat deze doorrekening toetsen door de accountant. Het OV-Bureau zal verzocht worden de werkwijze van het OV-model af te stemmen met de deelnemers.
3. Door de bijdragen van de provincies te indexeren zijn prijsstijgingen in ieder geval deels gecompenseerd. De verdeling van middelen/tekorten OV-bureau bedraagt Drenthe 35% en provincie/gemeente Groningen 65%.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
20.818.000
nog niet bekend
9.963.000
7.437.000
Vreemd vermogen op 31-12
17.966.000
nog niet bekend
12.006.000
10.345.000
Resultaat (voor bestemming)
-1.523.000
nog niet bekend
-3.500
-3.489
Bijdrage provincie
23.168.343
30.361.332
30.723.811
29.879.139
Opbrengsten dienstverlening
16.779
16.779
15.043
16.923
Omgevingsdienst Drenthe (RUD Drenthe)
Omgevingsdienst Drenthe (RUD Drenthe)
Naam verbonden partij
Omgevingsdienst Drenthe (Voorheen Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Uitvoering vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
17,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Door de vertegenwoordiging in het Dagelijks- en Algemeen bestuur.
Risicoprofiel
Hoog
Risico's
1. Invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024.
2. De werkzaamheden van de Omgevingsdienst Drenthe zijn wettelijke taken met een hoog maatschappelijk belang. Als deze werkzaamheden niet/onvoldoende worden uitgevoerd lopen burgers en bedrijven milieurisico’s.
3. Het weerstandsvermogen is in lijn met de risico's bij de Omgevingsdienst Drenthe. Dit houdt in dat tekorten in de bedrijfsvoering voornamelijk voor rekening komen van de deelnemers.
4. De Omgevingsdienst Drenthe heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat het risico dat de Omgevingsdienst Drenthe de werkzaamheden niet volledig uit kan voeren.Beheersmaatregel
1. De Omgevingsdienst Drenthe heeft in 2023 een impactanalyse uitgevoerd, om inzicht te krijgen in de uitvoering van de werkzaamheden onder de Omgevingswet. De provincie heeft in de begroting 2024 uren ter beschikking gesteld voor de invoering van de Omgevingswet.
2. Er vindt goede afstemming plaats tussen de deelnemers en de Omgevingsdienst Drenthe over de uitvoering van het jaarplan. Middels DB en AB worden de deelnemers geïnformeerd over de voortgang. Er wordt periodiek geëvalueerd op inhoud en procesniveau.
3. In de reguliere overleggen van de accounthouders, eigenaren en het DB en AB wordt hierop gestuurd. Met de Omgevingsdienst Drenthe zijn afspraken gemaakt over de voortgang op het jaarprogramma en de eventuele bijsturingsmogelijkheden. Daarnaast is er een dashboard ontwikkeld, waarbij op elk moment inzage is in de urenbesteding.
4. Tussen de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Omgevingsdienst Friesland (FUMO) en Omgevingsdienst Drenthe vindt afstemming plaats over de arbeidsmarktstrategie. Het opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe professionaliseren we verder. Zo geven we de Omgevingsdienst Drenthe tijdig inzicht in de verwachte opdracht waardoor zij tijdiger personeel kunnen aantrekken of vasthouden.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
696.000
nog niet bekend
425.000
673.000
Vreemd vermogen op 31-12
5.056.000
nog niet bekend
2.575.000
2.575.000
Resultaat (voor bestemming)
349.000
nog niet bekend
237.000
248.000
Bijdrage provincie
3.883.188
4.128.137
3.314.887
4.055.502
Opbrengsten dienstverlening
568.383
602.567
547.586
602.567
Prolander
Prolander
Naam verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Prolander
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot concrete resultaten in het gebied.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
68,00%
Bestuurlijk belang
Voorzitter Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur en middels de sturing in de opdrachtverlening.
Provinciale Staten hebben de mogelijkheid tot het geven van een zienswijze op de begroting.Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. De GR Prolander heeft alleen betrekking op de bedrijfsvoering van de organisatie. Tegen- en meevallers bij de realisatie van het natuurnetwerk zelf vallen buiten de GR. Laatstgenoemde loopt via de jaarlijkse Prestatieovereenkomst met Prolander (PPO) en komen via deze weg voor rekening van de provincie Drenthe als opdrachtgever.
2. Een van de belangrijkste risico's is dat Prolander voor het uitvoeringsprogramma Natuur mogelijk niet aan de door de provincie gevraagde personele inzet kan voldoen. Dit wordt veroorzaakt door krapte in de arbeidsmarkt en ziekteverzuim.Beheersmaatregel
1. Prolander heeft een hoog budget voor de ontwikkelopgave (realisatie natuur en natuurherstelmaatregelen). Voor het beheer van deze gelden is het Treasury statuut opgesteld.
2. Er is personeelsbeleid op strategisch niveau ontwikkeld. Huidige en nieuwe medewerkers wordt perspectief geboden van onder meer vaste contracten. Daarnaast wordt er een gedegen verzuimmanagement gevoerd.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
926.201
1.479.227
460.500
928.000
Vreemd vermogen op 31-12
16.685.395
24.842.853
10.344.500
16.685.000
Resultaat (voor bestemming)
-559.212
590.695
-1.500
0
Bijdrage provincie
7.202.800
7.259.000
7.379.363
7.831.500
Opbrengsten dienstverlening
1.759.423
1.853.407
1.902.897
1.869.477
Naamloze Vennootschap
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Naam verbonden partij
BNG Bank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Financiële dienstverlening aan overheden en instellingen met een maatschappelijk belang.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,16%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risicoprofiel
Laag
Risico's
De BNG Bank N.V. (BNG) verstrekt voornamelijk kredieten aan decentrale overheden, woningcorporaties en zorginstellingen. Het grootste deel van de kredietportefeuille bestaat uit leningen gegarandeerd door overheidsinstanties met een risicoweging van 0%. De BNG behoort tot de meest solide banken van Europa met de hoogste kredietwaardigheidsratings (Moody’s: Aaa, Standard & Poor’s: AAA en Fitch: AAA), wat een uitstekend risicoprofiel impliceert. Het risicobeheer is gericht op handhaving van het risicoprofiel. Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij dan ook als laag, ook in relatie tot ons geringe aandelenbelang van 0,16%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De BNG maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de BNG maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
4.412
4.468
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
110.819
123.164
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
254
294
nog niet bekend
nog niet bekend
NOM
NOM
Naam verbonden partij
N.V. NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
16,67%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Als aandeelhouder invloed via de AvA.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. De provinciale deelneming in de NOM is in 2016 aangekocht voor een bedrag van € 21,5 miljoen (16,67% van totaal). In 2020 is de inzet op deze deelneming nog eens verhoogd met bijna € 3 miljoen. In 2021 is nogmaals een agiostorting gedaan van € 3,9 miljoen vanwege de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld om de coronacrisis het hoofd te bieden. Eind 2021 heeft de definitieve afrekening van de aankoop van de aandelen NOM plaatsgevonden en is de aankoopprijs van destijds € 250.000,-- lager geworden. Het grootste risico voor de provincie als deelnemer in N.V. NOM is het risico dat de benaderde marktwaarde van de participaties van N.V. NOM daalt en het provinciaal deelnemersbelang in N.V. NOM moet worden afgewaardeerd conform het BBV. Deze benaderde marktwaarde van de participaties is de beste inschatting die N.V. NOM maakt van de mogelijke transactieprijs in een vrije markt. Gelet op de aard van de bedrijven waarin N.V. NOM investeert, kan de hoogte van de benaderde marktwaarde jaarlijks aan verandering onderhevig zijn. De afgelopen jaren was sprake van een afwaardering die ten laste van de risicoreserve is gebracht. Mogelijk dat dit ook in het komende jaar zich kan voordoen. O.b.v. de Jaarrekening 2024 van de NOM is de waardering bepaald en hoeft niets te worden voorzien.
2. De NOM heeft het karakter van een hoog risico-financier. Veel van de ondernemingen die de NOM financiert zijn startups; technologiegedreven en innovatieve bedrijven. Investeren is dan ook niet zonder risico’s. Bij jonge innovatieve bedrijven zijn zowel de technologie als de onderneming nog in ontwikkeling. Deze ondernemingen hebben risicoprofielen die marktpartijen, zoals banken of andere investeerders, niet accepteren. Het is daarom reëel rekening te houden met een minimaal rendement of zelfs afboekingen op de investeringen.
3. Door de directie van de N.V. NOM worden jaarlijkse updates van de risicoanalyse uitgevoerd. In het jaarverslag over 2024 ging de N.V. NOM uitgebreid in op deze risico's en de maatregelen die zij treft om deze risico’s te beheersen. Als belangrijkste risico’s merkt de NOM aan de risico's rondom data- en cybersecurity wat al geruime tijd niet meer alleen een IT-kwestie. De meeste incidenten vinden plaats door onjuist handelen van personeelsleden. Daarnaast het niet in kunnen vullen van vacatures en ziet de NOM de overtreding van de staatssteunregels als groot risico. In het jaarplan 2025 geeft de NOM aan dat dit tijdperk zich uit in een hoger investeringsniveau en een hoger risicoprofiel. Het heeft enige tijd nodig voordat dit hogere investeringsniveau gaat renderen. Daartegenover staat echter wel dat door het hogere risicoprofiel er mogelijk hogere voorzieningen genomen moeten worden.
4. De NOM is bij uitstek een verbonden partij die gevoelig is voor fluctuaties in de markt. In geval van een economische recessie heeft dit direct gevolgen voor de waardering van het eigen vermogen en de benaderde marktwaarde van de NOM. Dit heeft invloed op de waardering van de aandelen NOM op de provinciale balans.
5. Ook voor 2024 werd rekening gehouden met zaken als stijgende energiekosten en hogere inflatie. De invloed van stijgende energieprijzen op de portefeuille zet de winstgevendheid van het noordelijke bedrijfsleven onder druk. Blijft dat er altijd een kans bestaat dat een aantal ondernemingen in financiële problemen komt en er voorzieningen getroffen moeten worden als gevolg van afwaarderingen.Beheersmaatregel
1. De benaderde marktwaarde van de aandelenparticipaties komt tot stand door een cijfermatige benadering van de marktwaarde gevolgd door meerdere financiële waarderingsmethodieken. De gevolgde benadering borgt dat de waardering gestandaardiseerd en consistent tot stand komt. Wij ontvangen rapportages waarmee we de NOM kunnen monitoren. Aanpassingen van de waardering verlopen via de Voorziening deelnemingen, zodat bij een eventuele opwaardering van de deelneming eerdere afwaarderingen gecompenseerd kunnen worden.
2. Voordat de NOM overgaat tot een investeringsbeslissing wordt er door de investment manager als onderdeel van de due diligence een inschatting gemaakt van de hoogte van de verbonden risico’s. Mede om risico's te beperken is een aandeelhoudersinstructie voor de NOM opgesteld.
3. De NOM heeft voor het beheersen van de risico’s op het gebied van staatssteun en ICT-beheersmaatregelen ingevoerd.
4. en 5. Hier zijn niet direct beheersmaatregelen voor te nemen.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
150.026.000
150.385.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
18.204.000
21.616.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-1.193.000
354.000
1.406.843
-2.696.867
Bijdrage provincie
650.000
650.000
650.000
650.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
GAE
GAE
Naam verbonden partij
Groningen Airport Eelde N.V. (GAE)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Uitoefening van het luchthavenbedrijf
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
30,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Stemrecht in de AvA
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. GAE dient een groot maatschappelijk belang met een mate van onzekerheid qua exploitatie. Beide provincies hebben in december 2023 besloten om voor 10 jaar NEDAB-bijdragen beschikbaar te stellen, dat geeft zekerheid voor GAE. De luchthaven heeft ook te maken met een groot aantal risico’s dat niet of zeer moeilijk beheersbaar is. Dit betreffen aanslagen, vliegrampen, economische bedreigingen (inflatie, alternatieve luchthavens en snelle treinverbindingen), milieurisico’s en veranderende wet- en regelgeving die de bedrijfsvoering van de luchthaven direct raken.
2. De nieuwe strategie is door beide provincies omarmd. En is voor 10 jaar de financiering van de NEDAB-kosten gedekt De gemeente Tynaarlo heeft haar aandelen overgedragen aan de NV. Zoals in 2017 afgesproken zal de gemeente Tynaarlo haar bijdrage nog voortzetten.
3. Voor de verdeling van het vliegverkeer is geen sprake van een level playing field voor de luchthavens in Nederland.Beheersmaatregel
1. Risico's blijven in principe beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement en de jaarlijkse bij te dragen bijdrage. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.242.000,-- en een Drentse storting van € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. De boekwaarde van de aandelen is op € 0,- gewaardeerd. Daarnaast heeft de provincie Drenthe op 20 december 2023 € 23 miljoen aan extra middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de NEDAB-kosten voor een periode van 10 jaar.
2. FB Oranjewoud Participaties BV onderschrijft het maatschappelijk belang van de luchthaven, maar kent geen bijdrage in de NEDAB toe. Wel heeft zij de panden van de voormalige Rijksluchtvaartschool aangekocht ter ondersteuning van de bedrijvigheid.
3. GAE voert een doorlopende lobby richting het Rijk voor een solide positie in het landsdekkende systeem voor vliegverkeer.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
9.325.593
nog niet bekend
8.650.000
7.750.000
Vreemd vermogen op 31-12
3.028.743
nog niet bekend
1.979.000
1.479.000
Resultaat (voor bestemming)
-212.088
nog niet bekend
-487.000
-470.000
Bijdrage provincie
648.000
1.838.000
1.838.000
2.376.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enexis Holding N.V.
Enexis Holding N.V.
Naam verbonden partij
Enexis Holding N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Energiedistributie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,37%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) long term rating AA- (stable) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De door de aandeelhouders verstrekte leningen zijn per ultimo 2024 € 500 miljoen (2023: € 500 miljoen).
De over de aandeelhoudersleningen betaalde rentevergoedingen bedroegen in 2024 € 10 miljoen (2023: € 10 miljoen).
De aan de aandeelhouders betaalde dividenduitkering bedroeg in 2024 (over het boekjaar 2023) € 36 miljoen (dividend 2023: 193 miljoen, inclusief € 100 miljoen uit het verkoopresultaat van Fudura B.V.).
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. De geraamde dividendinkomsten voor de jaren 2024 en verder zijn in 2022 reeds neerwaarts bijgesteld.
Het dividendbeleid dat vanaf het boekjaar 2023 geldt is er maximaal 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering wordt uitgekeerd, onder bepaalde voorwaarden ten aanzien van credit ratings en incidentele posten.Beheersmaatregel
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op basis van de jaarrekening 2024 een solvabiliteit van circa 48% (2023: 51%). Dit levert een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
5.320
5.538
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
5.140
5.949
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
72
254
nog niet bekend
nog niet bekend
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Naam verbonden partij
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Kredietverlening aan waterschappen en andere overheden
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,07%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risicoprofiel
Laag
Risico's
De Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB) verstrekt voornamelijk kredieten aan overheden en aan instellingen die door overheden worden gegarandeerd. Dat resulteert in een laag risicoprofiel van de kredietportefeuille van de NWB. Risicobeheer heeft een centrale plaats in de organisatie van de NWB en wordt gekenmerkt door het effectief inspelen op veranderende marktomstandigheden en het bieden van adequate kaders voor de activiteiten van de bank. Dit helpt de bank haar sterke financiële positie en zeer lage kostenstructuur te behouden. De NWB beschikt over de hoogste kredietwaardigheidsratings (Standard & Poor's: AAA en Moody's: Aaa). Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij dan ook als laag, ook in relatie tot het geringe aandelenbelang ad 0,07%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De NWB maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de NWB maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
2.060
2.094
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
73.849
76.674
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
126
94
nog niet bekend
nog niet bekend
WMD Drinkwater N.V.
WMD Drinkwater N.V.
Naam verbonden partij
WMD Drinkwater N.V. (voorheen: N.V. Waterbedrijf Drenthe)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
De vennootschap heeft als doel de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen de winning, de productie, het transport, de verkoop en distributie van water binnen het distributiegebied en de verkoop en distributie van drinkwater en gros buiten het distributiegebied, alsmede het verrichten van al hetgeen met de publieke drinkwatervoorziening verband houdt of daartoe in de ruimste zin bevorderlijk kan zijn.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
50,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
via de aandeelhoudersrelatie
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. De drinkwatervoorziening wordt door de overheid niet overgelaten aan de markt. De WMD is sterk afhankelijk van wet en regelgeving. Door de toezichthouders ILT en ACM wordt de speelruimte beperkt die de WMD heeft voor het bepalen van tarieven en het daarmee het doen van investeringen. De tarieven zijn genormeerd; gebaseerd op de WACC is slechts een beperkte vergoeding van vermogenskosten toegestaan.
2. De WMD moet steeds een goede balans vinden tussen de beschikbaarheid van voldoende middelen, borgen van de drinkwatervoorziening in Drenthe, acceptabele tariefontwikkeling voor klanten en aandeelhouders en robuuste ontwikkeling van parameters die nodig zijn voor verkrijgen van financiering.Beheersmaatregel
Het financiële beleid van de WMD wordt uitgewerkt naar het jaarlijks te verschijnen Meerjaren Investeringsplan (MIP), als integraal onderdeel van het Bedrijfsjaarplan.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
64.929.000
nog niet bekend
68.267.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
174.276.000
nog niet bekend
189.102.000
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
3.175.000
nog niet bekend
3.398.000
nog niet bekend
Besloten Vennootschap
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Verkoop Vennootschap
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,28%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe was via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risicoprofiel
Laag
Risico's
Niet van toepassing, de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) heeft op 25 april 2024 het besluit genomen om de vennootschap te liquideren en is de vennootschap ontbonden. Op 26 september 2024 heeft de AVA ingestemd met de vereffeningsbalans.
Een bedrag van in totaal € 1.027.541,-- is uitbetaald aan de aandeelhouders.Beheersmaatregel
-
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
1.443.974
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen op 31-12
31.981
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat (voor bestemming)
-36.040
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
CSV Amsterdam B.V.
CSV Amsterdam B.V.
Naam verbonden partij
CSV Amsterdam B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Vertegenwoordiging verkopende aandeelhouders Essent
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,28%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risicoprofiel
Laag
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestorte aandelenkapitaal van deze vennootschap (art. 2:81 BW).
Beheersmaatregel
-
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
84.349
8.580.202
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
64.446
6.572
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-125.730
8.095.853
nog niet bekend
nog niet bekend
MKB Fonds Drenthe
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij
MKB Fonds Drenthe B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Stimulering MBK innovatie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Via de AvA (als 100% aandeelhouder)
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. De provincie is enig aandeelhouder en heeft € 13 miljoen geïnvesteerd in het MKB Fonds met als doel de economie van het midden en klein bedrijf te stimuleren en daarmee werkgelegenheid te realiseren. Deze provinciale bijdrage moet onder aftrek van de beheerskosten revolverend worden ingezet. Daarnaast is in 2021 een lening verstrekt van € 10 miljoen. Deze lening is begin 2025 deels opgenomen. Een financieel risico is dat de lening aan het eind van de looptijd niet terugbetaald kan worden door het MKB Fonds.
2. Aan het financieren van ondernemingen zijn risico's verbonden. Voor het MKB Fonds zijn deze hoger doordat de doelondernemingen zich bevinden in een segment met hogere risico's. Het gaat immers om jonge, innovatieve ondernemingen, startups en bestaande ondernemingen die hun nieuwe ideeën willen vermarkten.
3. Het fonds verwacht dat in 2025 de rentes verder zullen dalen en hoewel de wereldwijde handel weer wat aantrekt, profiteert de Nederlandse industrie hier vooralsnog weinig van. De concurrentiepositie van industriële bedrijven is verslechterd doordat de energielasten hoger zijn. Mogelijk zal een aantal ondernemingen in financiële problemen kunnen komen en moeten mogelijk meer voorzieningen getroffen worden.Beheersmaatregel
1. De € 13 miljoen die is ingebracht in het MKB-fonds is destijds in de begroting van de provincie als last genomen. Om die reden zullen niet nog eens financiële risico’s afgewikkeld hoeven te worden over dat bedrag. Daarmee impliceert de provincie in haar boekhouding dat het fondsvermogen niet zal terugvloeien naar de provincie, ondanks dat het fonds het oogmerk ‘revolverend’ heeft. Het idee is om het MKB in Drenthe vooruit te helpen en eventuele opbrengsten in de vorm van rente, dividend en verkoopopbrengsten van deelnemingen hiervoor opnieuw in te zetten binnen het MKB-fonds zelf. Ter afdekking van het risico dat de lening niet terugbetaald kan worden, is een storting van 10% ofwel € 1 miljoen in de Reserve opvang revolverend financieren gedaan.
2. Per onderneming wordt de risico-ontwikkeling bewaakt en het risicoprofiel wordt halfjaarlijks opnieuw beoordeeld en besproken met de RvC. Daarnaast moet de portefeuille van het MKB Fonds voldoende gespreid over de levensfasen, sectoren en financieringsbedragen zijn opgebouwd.
3. Twee keer per jaar wordt door het MKB-fonds een analyse van het portefeuillebedrijf gemaakt en wordt de Benaderde Markt Waarde (BMW) berekend.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
6.125.167
nog niet bekend
5.681.747
5.443.724
Vreemd vermogen op 31-12
594.677
nog niet bekend
-850.000
2.635.046
Resultaat (voor bestemming)
-290.130
nog niet bekend
-508.891
-414.897
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Vechtdallijnen
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij
Beheerorganisatie Vechtdallijnen (Provincie Overijssel)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Concessiebeheer spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo–Mariënberg
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
36,00%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
Via de bestuurder in de stuurgroep en via de ambtelijke samenwerkingsgroepen
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende inkomsten uit de kaartverkoop. Net als bij het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd.
2. Corona heeft geleid tot een structureel ander reispatroon van een deel van de reizigers. De spitsdrukte lijkt wat kleiner geworden, studenten krijgen meer digitaal onderwijs en het gebruik van de bus in het weekend is groter geworden. Juist de forens maakt mede ten gevolge van het meer thuiswerken minder gebruik van het OV. Dit leidt tot een verminderde voorspelbaarheid van het OV-gebruik en een druk op de opbrengsten.
3. Bij de Vechtdallijnen hebben we nog te maken met incidenten op het vlak van sociale veiligheid. Dit is een structureel aandachtspunt. Met ingang van 2023 hebben we voor de huidige concessieperiode hiervoor samen met Overijssel en het Rijk middelen beschikbaar gesteld.Beheersmaatregel
1. De fluctuaties in het resultaat worden opgevangen in de exploitatie van de beheersorganisatie.
2. Voor 2024 is het herstel van de vraaguitval ingezet, maar het niveau van 2019 is nog niet bereikt.
3. De kosten van inzetten van extra personeel en vliegende brigades is in 2022 incidenteel opgelost t/m 2027. Hierna zal een structurele oplossing gevonden moeten worden.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
3.427.272
4.711.645
4.902.786
5.561.433
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
RGA
RGA
Naam verbonden partij
Regio Groningen-Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied
Realisatie pakket bereikbaarheidsmaatregelen
Behoud en versterking (landschappelijke) kwaliteitEigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
12,50%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
GS via stuurgroep. PS middels zienswijze op begrotingen en jaarstukken
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. Een tekort op de vrij te besteden middelen binnen het Financieel Kader. Er is dan meer aan projecten toegewezen dan dat er daadwerkelijk aan middelen beschikbaar is. Dit was in het verleden het geval, maar nu al enige jaren niet meer. Evengoed blijft dit een risico.
2. Er bestaat het risico dat de frictiekosten van salarisverplichtingen voor het boventallig personeel van Regio Groningen-Assen niet kan worden gedekt uit detacheringsvergoedingen.Beheersmaatregel
1. Elk jaar wordt het financieel kader geactualiseerd om te kijken hoe groot het risico is. Door vrijval vanuit projecten is er geen tekort meer. Anders dan in voorgaande jaren heeft de Stuurgroep nog een substantieel bedrag beschikbaar (in de Begroting 2025 is de vrije ruimte bepaald op € 8,27 miljoen) om keuzes te maken binnen de thema’s van de Toekomstagenda. Daarnaast is sprake van een vrijval uit voorgaande jaren van € 1,14 miljoen, waarmee de totale ruimte binnen het Financieel Kader op € 9,41 miljoen uitkomt. Daarnaast gaan we ervan uit dat de projecten conform de beschikkingen worden afgerekend. Afgelopen jaar is door goedkoper uitvallende projecten de vrijval verder opgelopen het gaat hierbij om vrijval binnen de thema's Regionale projecten en Mobiliteit. Overigens zijn de lasten in de Begroting 2025 nu aanzienlijk hoger dan de inkomsten, waardoor ingelopen wordt op de vrije ruimte.
2. Om dit risico te beperken heeft RGA een Bestemmingsreserve frictiekosten ingesteld. Het saldo van deze reserve lijkt voldoende hoog te zijn om het risico op te vangen.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
7.971.142
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.742.724
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
4.196.086
nog niet bekend
3.676.283
-2.525.373
Bijdrage provincie
921.732
921.732
921.732
921.732
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Vereniging
IPO
IPO
Naam verbonden partij
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Belangenbehartiging van provincies in ‘Den Haag’ en ‘Brussel'
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,12%
Bestuurlijk belang
Lid Bestuur
Invloed uitoefenen
Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger dan geraamd uitvallen. De deelnemersbijdrage IPO is voor Drenthe vastgesteld op 8,12% en de bijdrage BIJ12 bedraagt 8,12%.
Beheersmaatregel
1. De ontwikkeling van kosten IPO en BIJ12 goed volgen en monitoren.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
9.393.432
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
38.268.737
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
5.588.782
nog niet bekend
0
0
Bijdrage provincie
1.753.000
1.880.000
1.880.000
1.963.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Huis van de Nederlandse Provincies
Huis van de Nederlandse Provincies
Naam verbonden partij
Huis van de Nederlandse Provincies
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Het HNP vervult als vooruitgeschoven post een signalerende functie en is een platform voor de gezamenlijke belangenbehartiging van de provincies en het IPO in Brussel. Het Huis van de Nederlandse Provincies zet zich in om zo vroeg mogelijk input te leveren in Brussel
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
7,69%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger dan geraamd uitvallen. De deelnemersbijdrage HNP is voor Drenthe vastgesteld op 7,69%.
2. De twaalf Nederlandse provincies en het Interprovinciaal Overleg (IPO) stichtten in 2000 het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) in Brussel. Het HNP is een stichting waarop het Belgisch vennootschapsrecht van toepassing is (statutair gevestigd in Brussel). Daardoor is sprake van een afwijkende financiële verslaglegging.Beheersmaatregel
1. Ontwikkeling van kosten HNP goed volgen en monitoren.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
620.223
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
197.368
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-72.375
nog niet bekend
0
0
Bijdrage provincie
68.136
71.542
71.542
84.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Stichting
SLB
SLB
Naam verbonden partij
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincies Groningen en Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,50%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar. De Raad van Toezicht van de SLB heeft in zijn vergadering van 17 februari 2011 ingestemd met het voorstel de jaarlijkse verantwoording over het gevoerde beleid te vereenvoudigen. Dit houdt in dat er niet langer een formeel en door de accountant goedgekeurd jaarverslag wordt uitgebracht, maar in plaats daarvan een tot op het niveau van de afzonderlijke uitgaven toelichtende verantwoording. Tevens is bepaald dat bij deze wijze van rapportage niet langer jaarlijks zal worden vergaderd, maar de rapportage in een schriftelijke ronde zal worden afgehandeld. Dit laat onverlet dat elk van de afzonderlijke leden van de raad het recht heeft SLB op te dragen alsnog een vergadering uit te schrijven voor plenaire behandeling van de rapportage.
Tevens voert de provincie invloed uit via haar wettelijke rol van bevoegd gezag Wet bodembescherming en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. In dat verband moet zij inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg.Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. Niet voorzien. Het totale fondsbedrag van circa € 2 miljoen zou voldoende moeten zijn om de algemene uitvoerende taken te dekken door middel van de jaarlijkse rentebijschrijving
2. Mocht de bodem vervuild blijken en het saneren hiervan is een discussie, dan heeft dit grote maatschappelijke impact en is de kans op imagoschade hoog. De bodemsanering zal direct worden geassocieerd met de verantwoordelijkheid van de provincie.Beheersmaatregel
1. De stichting beschikt over voldoende reserves om de vrijwaringen eeuwigdurend gestand te doen.
2. Door de stichting wordt de kwaliteit van de bodem gemonitord evenals het gebruik van de percelen. Deze werkwijze biedt goede garanties voor het vroegtijdig signaleren van onbalans tussen gebruik en bodemkwaliteit.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
2.750.452
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat (voor bestemming)
114.680
nog niet bekend
niet van toepassing
niet van toepassing
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,00%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
Het voorzitterschap wordt bekleed door de vertegenwoordiger van de gemeente Emmen. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. Mocht de bodem vervuild blijken en het saneren hiervan is een discussie, dan heeft dit grote maatschappelijke impact en is de kans op imagoschade groot. De bodemsanering zal direct worden geassocieerd met de verantwoordelijkheid van de provincie.
2. De stichting heeft in 2015 een analyse uitgevoerd betreffende de vermogens- en kostenopbouw. Uit deze analyse blijkt dat de baten (rente-inkomsten) de lasten (stichtings- en saneringskosten) niet meer kunnen compenseren. SBS belegt feitelijk ook niet meer; de gelden staan geparkeerd op een spaarrekening. Dit betekent dat op de lange termijn de voorziening onvoldoende is om de uitvoering van het takenpakket van de stichting te kunnen waarborgen. Naar aanleiding van de financiële analyse is een versobering van de uitvoering doorgevoerd. Het financiële toekomstperspectief op lange termijn blijft echter om aandacht vragen.Beheersmaatregel
1. In de Raad van Toezicht (RvT) worden afspraken gemaakt over de aanpak. De eigenaren van de vervuilde percelen zijn in de RvT vertegenwoordigd. Op deze wijze worden discussies over de aanpak vroegtijdig opgepakt.
2. De geplande saneringen zijn afgerond. De stichting maakt de overgang naar een beheerorganisatie, waarbij periodieke monitoring de belangrijkste taak is.
3. Bij tekorten zijn de overheden (provincie Drenthe en de gemeenten Emmen en Coevorden) aan te spreken, conform het overeengekomen convenant. In dat geval draagt de provincie bij in tekort of meerkosten. In dat geval draagt de provincie 50% bij in tekort of meerkosten. In 2023 zijn het financiële toekomstperspectief en de organisatievorm in relatie tot de overgang naar een beheerorganisatie en de komst van de omgevingswet onderwerp van gesprek geweest voor de Raad van Toezicht. In 2025 staat een volgende monitoring gepland; hieruit kunnen nog aanvullende maatregelen volgen. Aansluitend kan dan de passieve fase worden ingegaan. De Raad opteert om eind 2025 de mogelijkheden van het opheffen van de stichting en het overhevelen van de taken naar de Omgevingsdienst Drenthe nader te onderzoeken.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
0
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.829.394
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-21.933
nog niet bekend
-59.800
-110.600
Energiefonds Drenthe (vh. Drentse Energie Organisatie)
Energiefonds Drenthe (vh. Drentse Energie Organisatie)
Naam verbonden partij
Energiefonds Drenthe
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Financiering van maatregelen waarmee de CO2-uitstoot wordt gereduceerd
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Geen bestuurlijk belang
Invloed uitoefenen
Energiefonds Drenthe (voorheen Stichting Drentse Energie Organisatie) heeft een subsidierelatie met de provincie. De subsidievoorwaarden zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met het stichtingsbestuur en de directeur plaats.
Risicoprofiel
Middel
Risico's
1. De provincie Drenthe heeft in 2018 aan Energiefonds Drenthe (EFD) € 39,2 miljoen in de vorm van een lening verstrekt. EFD verstrekt financiering aan bedrijven en instellingen die niet door reguliere geldverstrekkers wordt verstrekt. Het risico dat een deel van de uitgezette leningen niet worden kan worden afgelost en terugbetaald waardoor EFD niet aan terugbetalingsverplichtingen jegens de provincie kan voldoen, is aanwezig. In december 2022 is een aanvullende lening verstrekt van € 16 miljoen en is een lening van € 6,6 miljoen lening verstrekt ten behoeve van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Beide leningen zijn op dit moment nog niet geheel opgenomen
2. De partijen waaraan EFD de leningen verstrekt, worden geraakt door wijzigingen in beleid en wet- en regelgeving. Dit kan ertoe leiden dat deze partijen in financiële moeilijkheden komen, doordat hun businessmodellen niet meer houdbaar zijn. Dit raakt indirect het EFD.
3. Crisissen kunnen ertoe leiden dat bedrijven aan wie EFD de energieleningen heeft verstrekt, in financiële problemen komen en daardoor niet meer aan hun betalingsverplichtingen richting EFD kunnen voldoen.Beheersmaatregel
1. EFD voert een actief debiteurenbeheer en heeft zekerheden (hypotheek- en pandrechten) gesteld ter nakoming van de betalings- en aflossingsverplichtingen door de leningnemers. Ook heeft EFD een voorziening hiervoor opgenomen en deze per saldo verrekend met de schuld aan de provincie. De hoogte van deze voorziening bepaalt EFD aan de hand van een risico-analyse per energielening. Voor 2024 ging het daarbij om een totaalbedrag van € 1.960.124,-- tegenover een bedrag van € 1.968.292,-- in 2023. Daarnaast is het cumulatieve saldo van de baten en lasten van de organisatie sinds de oprichting per saldo een negatief bedrag van € 192.183,--. Ook dit saldo wordt verrekend met de schuld aan de provincie en is minder negatief geworden door de winst over 2024.
2. De provincie heeft reserveringen van 10% van € 39,2 + € 16 miljoen en 15% van € 6,6 miljoen getroffen.
3. Per kwartaal levert EFD een financieel overzicht aan waarin de actuele stand is vermeld van die leningen die onder bijzonder beheer vallen. Van bijzonder beheer is sprake indien de lening een verhoogd risicoprofiel heeft als gevolg van bijvoorbeeld een achterstand op rente- en aflossingsverplichtingen dan wel in situaties waarbij de financiële positie van de leningnemer is verslechterd. Het doel van bijzonder beheer is enerzijds de leningnemer te begeleiden naar herstel en anderzijds het bewaken van het kredietrisico op de openstaande lening. Met EFD is de afspraak gemaakt dat de jaarlijkse rente-inkomsten een eventueel verlies op oninbare vorderingen compenseren.
Door de stichtingsvorm kan de provincie Drenthe niet aansprakelijk worden gesteld. Ook het personeel van EFD is in dienst op basis van inhuur. Hiervoor gelden geen overnameverplichtingen.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
140.000
140.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
45.150.403
45.256.530
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
165.002
199.382
127.025
202.025
Bijdrage provincie
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Opbrengsten dienstverlening
42.359
19.325
39.570
45.028
Coöperatieve vereniging NDVO-DOVA U.A.
Coöperatieve vereniging NDVO-DOVA U.A.
Naam verbonden partij
Coöperatieve vereniging Decentrale OV-Autoriteiten (NDVO-DOVA U.A.)
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief of individueel vervoer.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,67%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. De deelname aan NDOV en DOVA brengt kosten met zich mee. De jaarlijkse provinciale kosten voor deelname aan DOVA worden betaald door de provincie uit het budget bijdrage DOVA (destijds overgeheveld vanuit het budget Bijdrage OV-bureau Groningen Drenthe). De jaarlijkse provinciale bijdrage is beperkt qua omvang en bedraagt 0,33% van het totaal van de exploitatiebijdragen die het DOVA ontvangt. Deze verdeelsleutel is in 2019 voor 5 jaar (t/m 2024) vastgesteld. In de ALV van 13 december 2023 is afgesproken om ook na 2024 dezelfde systematiek aan te houden als voorheen (incl. een vaste voet), maar is nu als referentiejaar 2019 voor de bepaling van de verdeelpercentages gekozen (de reizigerskilometers en reizigersaantallen per decentrale overheid in dat jaar). Tevens is besloten om deze niet nu al vast te stellen voor 5 jaar, maar om jaarlijks een check te doen of 2019 nog voldoet als referentiejaar of dat een ander referentiejaar wellicht beter is.
2. In de Begroting 2025 heeft DOVA aangegeven dat het gewenste weerstandsvermogen is vanaf 2025 fors naar beneden is bijgesteld. Voor 2025 heeft DOVA een herijking voor de berekening van het weerstandsvermogen toegepast, naar voorbeeld van het OV-Bureau Groningen-Drenthe. Per mogelijke gebeurtenis is ingeschat wat de kans zou zijn dat een risico voorkomt en wat het maximale mogelijke risico in euro's zou zijn. De optelling van deze bedragen leidt tot een lager – ons inziens realistischer - weerstandsvermogen om aan te houden, namelijk € 600.000,--. Dit was eerder een bedrag van € 2 miljoen.Beheersmaatregel
De algemene reserve van DOVA wordt onder meer aangehouden voor het opvangen van risico’s.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
825.719
nog niet bekend
751.693
627.759
Vreemd vermogen op 31-12
4.484.347
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
316.269
nog niet bekend
59.181
20.859
Bijdrage provincie
13.375
14.507
11.448
17.087
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
GOA Publiek
GOA Publiek
Naam verbonden partij
Stichting Gemeenschappelijke Opleidingsactiviteit (semi) Publieke sector
Rechtsvorm
Stichting
Doel
De GOA Publiek is een samenwerkingsverband van publieke organisaties en onderwijsinstellingen dat gericht is op het borgen van kwalitatief goede instroom (van MBO-1 tot WO) in de publieke sector door het faciliteren van leerwerktrajecten en andere ontwikkelgerichte banen. De GOA Publiek vervult daarmee een belangrijke maatschappelijke functie in het creëren van kansen op de arbeidsmarkt. Per 1 januari 2023 is de provincie deelnemer geworden.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,00%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
via de deelnemersraad
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. De provincie Drenthe stort geen kapitaal in GOA Publiek. Bij eventuele verliezen beschikt GOA Publiek over eigen vermogen om deze op te vangen. Mochten de verliezen over een lange periode optreden, dan zal GOA Publiek haar organisatie naar verhouding moeten afschalen. In geen enkel geval zal de provincie Drenthe daarin risico lopen of gevraagd worden extra kapitaal beschikbaar te stellen.
2. Voor de BBL’s en trainees (fase A uitzendovereenkomst) in dienst van GOA Publiek geldt dat de financiële risico’s voor GOA Publiek minimaal zijn.Beheersmaatregel
Ontwikkeling van kosten GOA Publiek goed volgen en monitoren.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
556.933
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
562.492
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
165.431
nog niet bekend
147.300
-1.143
Bijdrage provincie
116.459
119.798
284.000
287.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Reglement
Nazorg fonds gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Nazorg fonds gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Naam verbonden partij
Nazorg fonds gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Rechtsvorm
Reglement
Doel
Financiering eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB.
Risicoprofiel
Laag
Risico's
De provincie loopt een gering financieel risico op het nazorgfonds. Jaarlijks wordt, naar aanleiding van de jaarrekening van het fonds, beoordeeld of het rendement voldoet aan de doelstelling. In deze beoordeling gaan wij uit van het begrote bruto rendement van 5% conform IPO afspraken. Wanneer dit rendement niet wordt behaald kunnen wij Attero een nazorgheffing opleggen. Het doelvermogen van het fonds bedraagt € 62 miljoen per 31-12-2054. Dit doelvermogen moet door Attero worden volgestort.
Beheersmaatregel
Wij beheersen dit risico door jaarlijks, na vaststellen van de jaarrekening te beoordelen of wij een nazorgheffing aan Attero opleggen. Hiertoe kan GS besluiten wanneer de actuele stand van het fonds 10% lager is dan de benodigde stand.
Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
15.988.948
nog niet bekend
15.300.333
15.502.866
Vreemd vermogen op 31-12
8.874
nog niet bekend
3.500
3.500
Resultaat (voor bestemming)
1.153.046
nog niet bekend
717.856
772.399
Coalition of the willing
Regio Zwolle
Regio Zwolle
Naam verbonden partij
Regio Zwolle
Rechtsvorm
Coalition of the willing
Doel
De Meerjarige Agenda Regio Zwolle Stapt Door 2024 – 2027 is de basis voor de regionale ambities. Deze wordt jaarlijks vertaald in uitvoeringsplannen inclusief jaarbegroting per opgave voor 1) Economie en Arbeidsmarkt, 2) Ruimtelijke ontwikkeling, 3) Public Affairs en Communicatie, 4) Bedrijfsvoering en Regio Zwolle Bureau
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
3,56%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen Bestuur
Invloed uitoefenen
GS via het AB en via bestuurlijk trekker van programma's en PS via Zienswijze begroting
Risicoprofiel
Laag
Risico's
1. Partijen haken af omdat de meerwaarde van de samenwerking in de Regio Zwolle niet voldoende tot uitdrukking komt. Het ravijnjaar kan een extra reden hiervoor zijn.
2. Een mogelijk risico kan zijn dat de uitvoering van de Verstedelijkingsstrategie NOVEX Regio Zwolle stagneert, ofwel omdat het Rijk een terugtrekkende beweging maakt ofwel omdat onder de vlag van de Regio Zwolle partners niet tot uitvoering komen van de ambities.
3. Door veel personele wisselingen dan wel personeelsschaarste kan de uitvoer van (onderdelen van) de meerjarige agenda vertraging oplopen.
4. Een mogelijk risico is dat de ambities hoger zijn dan de partners financieel kunnen en/of willen bijdragen.Beheersmaatregel
1. Elk jaar wordt het financieel kader geactualiseerd om te kijken hoe groot het risico is.
2. Het Rijk en partners houden aan afspraken en goed aangehaakt blijven.
3. Via het Algemeen Bestuur van de Regio Zwolle prioriteren op belangrijke onderdelen uit de meerjarige agenda en/of NOVEX Verstedelijkingsstrategie en belang blijven onderstrepen bij de partners en goed aangehaakt blijven via de werkgeverscommissie.
4. Mogelijke vrijval uit vorige jaren beschikbaar houden voor uitvoer van de ambities en daarbij prioriteren (conform punt 3)Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Gerealiseerd 2024
Begroot 2024
Begroot 2025
Eigen vermogen op 31-12
niet van toepassing
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
niet van toepassing
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
761.955
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
75.000
250.000
600.000
600.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing