Beleidsopgave | Realisatie 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil | |
Lasten | ||||||
8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden | 12.858.027 | 10.785.430 | 15.058.309 | 13.398.868 | 1.659.441 | |
8.02 Financiën | 141.492.998 | 64.238.455 | 148.575.265 | 192.214.134 | -43.638.869 | |
8.03 Personeel en organisatie | 1.886.537 | 2.166.190 | 2.481.190 | 2.248.968 | 232.222 | |
8.04 Subsidies en Inkoop | 4.167 | 15.300 | 15.300 | 8.392 | 6.908 | |
8.05 Verantwoording personeelskosten | 62.453.943 | 65.792.885 | 70.502.376 | 66.805.501 | 3.696.875 | |
Totaal Lasten | 218.695.672 | 142.998.260 | 236.632.440 | 274.675.862 | -38.043.422 | |
Baten | ||||||
8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden | -4.297.745 | -4.361.014 | -4.430.914 | -4.204.387 | -226.527 | |
8.02 Financiën | -417.079.381 | -339.638.537 | -476.254.051 | -488.907.758 | 12.653.707 | |
8.03 Personeel en organisatie | 0 | 0 | 47.700 | -47.700 | ||
8.05 Verantwoording personeelskosten | -3.761.301 | -2.525.134 | -2.525.134 | -3.143.224 | 618.090 | |
Totaal Baten | -425.138.427 | -346.524.685 | -483.210.099 | -496.207.668 | 12.997.569 | |
Totaal programma | -206.442.755 | -203.526.425 | -246.577.659 | -221.531.806 | -25.045.853 |
Verrekening met reserves
Toelichting | |
---|---|
Saldo Programma | -25.045.853 |
Totaal verrekend met reserves lasten binnen beleidsopgave 8.02 | -44.870.759 |
Totaal verrekend met reserves betan binnen beleidsopgave 8.02 | 5.398.526 |
Saldo Programma, zonder product reserves | 14.426.380 |
Bestemming resultaat reserves bij programma | |
Bijdrage aan reserve Uitvoering generatiepakt | -36.907 |
Totaal verrekend met reserves | -36.907 |
Resultaat programma na bestemming reserves | 14.389.473 |
Toelichting op verschillen begroting en rekening
Lasten
Interne dienstverlening en informatiehuishouden
Beleidsopgave: 8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden
De totale afwijking betreft een voordeel van € 1.659.441,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 8.01.01 Informatiebeheer: het goed beheren en opslaan van documenten die behoren tot een dynamisch, semi-statisch of een statisch archief, ongeacht hun vorm.
De totale afwijking betreft een nadeel van € 50.944,-- op kosten van verzending post & pakketten, opslag en archivering.
Doelstelling: 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten.
De totale afwijking betreft een voordeel van € 162.106,--.
Dit kan grotendeels als volgt verklaard worden: Er is een voordeel behaald van ruim € 220.000,-- op de catering. (Dit moet in samenhang gezien worden met een lagere doorbelasting van bijna € 140.000,-- aan de batenkant.)
Op bewaking en receptie is een gezamenlijk voordeel behaald van € 44.000,--. Op mobiliteit (leaseauto's, inzet van dienstauto's en chauffeurs, brandstof, laadpalen enzovoort) is een nadeel behaald van bijna € 145.000,--.
(Per saldo, lasten/baten gezamenlijk, komt de afwijking uit op een voordeel van 22.324 euro op doelstellingsniveau.)
Doelstelling: 8.01.03 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens.
De totale afwijking betreft een voordeel van € 1.054.409,--. Dit resultaat betreft hoofdzakelijk middelen van het programma Digitalisering die in 2024 niet zijn ingezet. Deze middelen worden overgeheveld.
Doelstelling: 8.01.04 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal.
De totale afwijking betreft een voordeel van € 24.151,--.
Doelstelling: 8.01.05 Datagedreven werken faciliteren met gegevens en informatieproducten
De totale afwijking betreft een voordeel van € 469.719,--. Er is een voordeel van € 264.657,-- behaald op het Datahuis. Er is minder beroep gedaan op dit (inhuur)budget, doordat er voldoende ruimte in de loonsom beschikbaar was.
Op Datagedreven ontwikkeling, dat onderdeel uitmaakt van het programma Digitalisering, is een voordeel behaald van € 205.063,--. Deze middelen worden overgeheveld.
Financiën
Beleidsopgave: 8.02 Financiën
De totale afwijking betreft een nadeel van € 43.638.869,--.
De afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 8.02.01 Duurzame provinciale financiën
De afwijking betreft een voordeel van € 12.615,--.
Doelstelling: 8.02.02 Inzicht in MRB, Provinciefonds, Vennootschapsbelasting, onvoorzien en overheid.
De totale afwijking betreft een voordeel van € 1.219.275,--. De voornaamste verschillen betreffen een voordeel van € 1.000.000,-- als gevolg van een vrijgevallen reservering ter afdekking van het risico herstructureringsfonds en een voordeel van € 92.523,-- op Financiële adviezen, waar een deel van € 55.453,-- wordt meegenomen in een overhevelingsvoorstel.
Financien mutatie reserves
Doelstelling: 8.02.03 Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen
De totale overschrijding van de lasten binnen deze beleidsopgave betreft de niet begrote
verrekeningen met reserves, zoals hieronder aangegeven.
Mutaties reserves | Begrote toevoeging | Werkelijk toevoeging | Voordeel/ Nadeel | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdrage aan reserve of storting reserve | R001 Algemene doeleinden | 15.711.251 | 15.711.251 | 0 | ||
R002 Saldireserve | 6.875.610 | 6.875.610 | 0 | |||
R112 Versterking economische structuur | 1.850.000 | 5.681.549 | N | -3.831.549 | t.g.v. onderbesteding programma 4 | |
R123 Provinciaal aandeel ILG | 3.962.838 | 4.298.393 | N | -335.555 | t.g.v. onderbesteding programma 2 | |
R124 Regionaal Specifiek Pakket | 75.000 | 187.449 | N | -112.449 | t.g.v. onderbesteding programma 4 | |
R125 Financieringsreserve | 19.804.180 | 19.804.180 | 0 | |||
R127 Cofinancieringsreserve Europa | 4.000.000 | 5.034.917 | N | -1.034.917 | t.g.v. onderbesteding programma 1 | |
R128 Opvang revolverend financieren | 0 | 10.000 | N | -10.000 | t.g.v. onderbesteding programma 2 | |
R129 Natuurbeleid | 36.699.306 | 61.440.899 | N | -24.741.593 | t.g.v. onderbesteding programma 2 | |
R131 Groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | 7.858.011 | 7.858.011 | ||||
R132 Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | 245.000 | 266.341 | N | -21.341 | t.g.v. onderbesteding programma 5 | |
R133 Uitvoering generatiepact | 250.268 | 287.175 | N | -36.907 | t.g.v. onderbesteding programma 8 | |
R136 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe | 1.931.250 | 1.931.250 | ||||
R137 Verstrekte subsidies | 5.979.184 | 16.814.592 | N | -10.835.408 | t.g.v. onderbesteding programma's 1 t/m 7 | |
R139 Mobiliteit | 20.078.723 | 23.454.151 | N | -3.375.428 | t.g.v. onderbesteding programma 5 | |
R140 Bodem | 648.372 | 959.984 | N | -311.612 | t.g.v. onderbesteding programma 2 | |
R141 Cofinanciering onrendabele toppen woningbouw | 2.500.000 | 2.724.000 | N | -224.000 | t.g.v. onderbesteding programma 3 | |
R142 Wettelijke boscompensatie | 963.580 | 963.580 | 0 | |||
R143 Kapitaallasten Verdiepte ligging rondweg Emmen | 10.565.000 | 10.565.000 | 0 | |||
R145 Kapitaallasten Norgerbrug | 7.153.337 | 7.153.337 | 0 | |||
147.150.910 | 192.021.669 | -44.870.759 |
Personeel en organisatie
Beleidsopgave: 8.03 Personeel en organisatie
De totale afwijking betreft een voordeel van € 232.222,--.
Subsidies en Inkoop
Beleidsopgave: 8.04 Subsidies en Inkoop
De totale afwijking betreft een voordeel van € 6.908,--.
Verantwoording personeelskosten
Beleidsopgave: 8.05 Verantwoording personeelskosten
De totale afwijking betreft een voordeel van € 3.696.875,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstellingen: 8.05.01 Directe personele inzet en 8.05.02 Inzet ondersteunend personeel
Het voordeel op deze beide doelstellingen bedraagt € 3.696.875,-- (ofwel 5% van de begroting.) Het betref in feite het voordeel op de apparaatskosten (kostenverdeelstaat) dat is toegelicht in de uitvoeringsinformatie. De toerekening van de kosten van de organisatie aan deze beide doelstellingen en daarbinnen naar taakvelden uit het BBV is een technische uitsplitsing.
Het voordeel in de lasten komt vooral door een lagere realisatie op de loonbudgetten van € 4.192.659,-- (waarvan € 3.486.532,-- met betrekking tot de ambtelijke GS organisatie en € 706.127,-- met betrekking tot de overige loonbudgetten) en een nadeel op de bedrijfsvoeringskosten van € 581.702,--. De onderbesteding op loonbudgetten van de Ambtelijke GS organisatie komt door een onderbezetting ten opzichte van de formatie die niet geheel is ingevuld met inhuur. Daarnaast zijn er loonkosten gedekt vanuit andere beleidsopgaven.
Baten
Interne dienstverlening en informatiehuishouden
Beleidsopgave: 8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden
De totale afwijking betreft een nadeel van € 226.527,--.
Financiën
Beleidsopgave: 8.02 Financiën
De totale afwijking betreft een voordeel van € 12.653.707,--.
De afwijkingen betreffen:
Doelstelling: 8.02.01 Duurzame provinciale financiën.
De totale afwijking binnen deze doelstelling betreft een voordeel van € 1.202.060,--. Het voornaamste verschil betreft een voordeel op de rentebaten van € 1.172.974,-- ten opzichte van de raming. Voor € 943.101,-- betreffen dit rentebaten over de middelen die in de 's Rijks schatkist worden aangehouden. Een hoger dan geraamd saldo in de schatkist heeft geresulteerd in hogere rentebaten. Voor het overige betreft dit hogere rentebaten ad circa € 429.000,-- op de rekening-courant saldi bij SVn, het Nationaal Restauratiefonds en het Groenfonds en lagere rentebaten ad circa € 196.000,-- op de lening aan Energiefonds Drenthe en de (in januari 2024 volledig afgeloste) leningen aan Coöperatie Glasvezel Noord.
Doelstelling: 8.02.02 Inzicht in MRB, Provinciefonds, Vennootschapsbelasting, onvoorzien en overhead
De totale afwijking binnen deze doelstelling betreft een voordeel van € 6.053.121,--. De voornaamste verschillen betreffen:
Er is een voordeel van € 3.462.475,-- op de Uitkering Provinciefonds. Bij dit voordeel gaat het vooral om het effect van de decembercirculaire provinciefonds 2024. Het grootste deel van de verschillen wordt veroorzaakt door decentralisatie-uitkeringen die in december werden uitbetaald. Deze uitkeringen hebben in 2024 niet meer tot bestedingen geleid, maar worden overgeheveld naar 2025. Daarnaast zijn er nog enige mutaties op de algemene uitkering geweest. Zie ook het overzicht hieronder.
Aansluiting bevoorschotting en verstrekte decentralisatie uitkeringen | 3.462.475,-- | |||
---|---|---|---|---|
H117 Uitvoeringskosten Lbv en Lbv-plus | -25.098,-- | |||
H118 Indirecte uitvoeringskosten Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) | -2.627.330,-- | |||
H119 Spreidingswet | -357.398,-- | |||
H120 Natuurbrandpreventie en -mitigatie | -250.000,-- | |||
H121 Natuur bij Energieprojecten | -462.333,-- | |||
H122 Weerbaar bestuur kleine gemeenten (in het kader van tegengaan ondermijning) | -119.771,-- | |||
H123 Ondersteuning provincies opstellen ruimtelijk arrangement (NOVEX) | -80.417,-- | |||
-459.872,-- | ||||
Lagere algemene uitkering in decembercirculaire provinciefonds 2024 | 45.364,-- | |||
-414.508,-- | ||||
Verrekening afrekening algemene uitkering 2023 (nadeel in meicirculaire) | 414.508,-- | |||
Nog te verklaren verschil | 0,-- |
Er is een voordeel van € 2.596.646,-- op eigen middelen. Dit verschil valt te verklaren door een waarschijnlijk incidentele meeropbrengst in 2024 bij de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Deze meeropbrengst deed zich vooral in de laatste maanden van het jaar voor.
Financien mutatie reserves
Doelstelling: 8.02.03 Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen
De hogere onttrekkingen aan de reserves betreffen niet begrote verrekeningen met reserves, zoals
hieronder aangegeven.
Mutaties reserves | Begrote onttrekking | Werkelijk onttrekking | Voordeel/Nadeel | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdrage van reserve of onttrekking reserve | R001 Algemene doeleinden | -3.498.899 | -3.498.899 | 0 | ||
R002 Saldireserve | -19.182.184 | -19.182.184 | 0 | |||
R112 Versterking economische structuur | -2.009.000 | -2.009.000 | 0 | |||
R123 Provinciaal aandeel ILG | -9.626.253 | -9.626.253 | 0 | |||
R124 Regionaal Specifiek Pakket | -187.449 | -187.449 | 0 | |||
R125 Financieringsreserve | -25.149.807 | -25.149.807 | 0 | |||
R127 Cofinancieringsreserve Europa | -4.219.738 | -4.219.738 | 0 | |||
R129 Natuurbeleid | -48.302.518 | -48.302.518 | 0 | |||
R131 Groot (variabel) onderhoud wegen en vaarwegen | -4.143.403 | -5.396.156 | V | 1.252.753 | t.g.v. overbesteding programma 5 | |
R132 Investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde | -2.083.000 | -2.083.000 | 0 | |||
R133 Uitvoering generatiepact | -709.492 | -709.492 | 0 | |||
R134 Persoonlijk ontwikkel budget (POB) | -345.634 | -345.634 | 0 | |||
R135 Investeringsagenda 2019-2023 | -3.116.666 | -3.116.666 | 0 | |||
R136 Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe | -4.095.423 | -5.093.505 | V | 998.082 | t.g.v. overbesteding programma 4 | |
R137 Verstrekte subsidies | -13.300.992 | -16.448.683 | V | 3.147.691 | t.g.v. overbesteding programma's 3,4 en 6 | |
R139 Mobiliteit | -52.044.141 | -52.044.141 | 0 | |||
R140 Bodem | -740.150 | -740.150 | 0 | |||
R141 Cofinanciering onrendabele toppen woningbouw | -500.000 | -500.000 | 0 | |||
R142 Wettelijke boscompensatie | -119.577 | -119.577 | 0 | |||
-193.374.326,00 | -198.772.852,05 | 5.398.526 |
Personeel en organisatie
Beleidsopgave: 8.03 Personeel en organisatie
De totale afwijking betreft een nadeel van € 47.700,--.
Subsidies en Inkoop
Beleidsopgave: 8.04 Subsidies en Inkoop
Niet van toepassing.
Verantwoording personeelskosten
Beleidsopgave: 8.05 Verantwoording personeelskosten
De totale afwijking betreft een voordeel van € 618.090,--.
De voornaamste afwijkingen betreffen:
Doelstellingen: 8.05.01 Directe personele inzet en 8.05.02 Inzet ondersteunend personeel
Het voordeel op deze beide doelstellingen bedraagt € 618.090,--. Het betref in feite het voordeel op de baten binnen de apparaatskosten (kostenverdeelstaat) die is toegelicht in de uitvoeringsinformatie. De toerekening van de kosten van de organisatie aan deze beide doelstellingen en daarbinnen naar taakvelden uit het BBV is een technische uitsplitsing.
Niet alle baten zijn vooraf voorzien en begroot. Zo zijn er detacheringsinkomsten geweest en zijn er bijdragen op loonkosten ontvangen. Daar tegenover staat een lagere activering (doorbelasting) van loonkosten naar investeringsprojecten.