Inleiding
Klimaatverandering heeft een grote impact op het watersysteem. In de afgelopen jaren hebben we voorbeelden gezien van heel droge jaren en een heel nat jaar. Deze jaren illustreren wat de gevolgen van klimaatverandering zijn. In 2024 hebben we een verkenning uitgevoerd naar hoe we kunnen omgaan met een veranderend klimaat in het kader van ‘Water en bodem sturend’. Deze verkenning geeft informatie voor het proces naar de Omgevingsvisie. |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
2.02.01 De grondwaterstand in Natura2000 gebieden voldoet aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water 2027 | |||
De beschikbaarheid van grondwater is een doelstelling uit de Europese Kaderrichtlijn Water. Daarbij moet de toestand van het grondwater zodanig zijn, dat deze geen belemmering vormt voor het realiseren van de doelen op het gebied van de natuur in de Natura 2000-gebieden. | In de Commissie Landelijk Gebied is afgesproken om tot een verdere uitwerking van algemene regels voor beregening en drainage te komen op basis van de waterbeschikbaarheid. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat voor nieuwe grondwateronttrekkingen voor beregening binnen de onderzoekszone negatieve effecten op de natuur niet kunnen worden uitgesloten. Op basis van de uitkomst van het onderzoek wordt een voorstel uitgewerkt voor nieuwe algemene regels. De verwachting is dat dit rond de zomer van 2025 gereed is. | ||
2.02.02 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040 | |||
Op basis van de Drinkwaterwet (artikel 2) heeft de provincie een zorgplicht voor de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening. De drinkwatervoorziening is van groot belang voor de volksgezondheid en daarmee van groot openbaar belang. Hiervoor stellen wij grondwater beschikbaar. Grondwater is een relatief schone bron voor de drinkwatervoorziening en is beter te beschermen dan oppervlaktewater. Daarnaast is de beschikbaarheid van grondwater in droge zomers beter geborgd. | Samen met WMD Drinkwater hebben we op basis van landelijke afspraken een “Uitvoeringsprogramma bronnen drinkwatervoorziening 2024-2030” opgesteld. Het actieprogramma omvat een aantal maatregelen gericht op het optimaliseren van productielocaties van de WMD binnen de bestaande vergunningen en uitbreiding van de vergunningscapaciteit bij Beilen en Holtien. De acties passen binnen het provinciaal beleid zoals dat is opgenomen in het Regionaal Waterprogramma Drenthe 2021-2027. Op basis van dat actieprogramma voldoen we in Drenthe aan de gangbare operationele reserve van 10%, waarbij rekening is gehouden met de groei van de vraag door woningbouw en economische ontwikkeling. Inmiddels is ook het traject gestart om het zoekgebied Leek-Roden (vastgelegd in het Regionaal Waterprogramma) te kunnen concretiseren tot een mogelijke ASV. Dit wordt gezamenlijk met Groningen en Fryslân opgepakt. De voorbereidingen hebben in 2024 plaatsgevonden; in de eerste helft van 2025 wordt de plan-MER-procedure doorlopen. Daarna volgt de fase van besluitvorming over de ASV, de begrenzing ervan en het bijbehorende beschermingsregime. Dit zal vervolgens ook in de POV moeten worden vastgelegd. De bescherming van twee ASV locaties is gekoppeld aan de vergunningverlening voor de uitbreiding van Beilen en Holtien. Het voorbereidend onderzoek heeft meer tijd gevraagd dan gepland en zal nu in 2025 worden afgerond. Op de vergunningaanvragen kan dan ook beschikt worden. De begrenzing van de ASV's en het beschermingsregime worden vervolgens zo spoedig mogelijk, (na de actualisatie van de POV begin 2025) in de POV vastgelegd. In 2024 is voor de uitbreiding van één bestaande drinkwaterwinning een omgevingsvergunning afgegeven, voor één uitbreiding een vergunningsprocedure opgestart en voor de uitbreiding van één drinkwaterwinning een mer-procedure opgestart. Naar verwachting zullen in 2025 twee omgevingsvergunningen voor uitbreidingen van drinkwaterwinningen worden verleend. | ||
2.02.03 Watersystemen die robuust zijn ingericht zodat ze voorzien in voldoende zoetwater en waarbij wateroverlast en watertekort (droogte) beperkt blijven | |||
De doelstellingen voor een robuust watersysteem zijn vastgelegd in de Omgevingsvisie 2022 en het Regionaal Waterprogramma Drenthe 2022-2027 (RWP). Het betreft:
Het RWP is een verplicht programma in het kader van de Omgevingswet en geeft uitvoering aan het beleid uit de Omgevingsvisie op het onderdeel water. In het RWP is de actie opgenomen om een verkenning uit te voeren wat de veranderende beschikbaarheid van water door klimaatverandering betekent voor het grondgebruik. Het resultaat is een bouwsteen met een uitwerking van de sturende rol van water in de ruimtelijke ordening. | De uitvoering van de zoetwaterprogramma’s voor Oost-Nederland en Noord-Nederland wordt uitgevoerd vanuit de samenwerking in de zoetwaterregio, vanuit het Deltaprogramma Zoetwater en Deltaprogramma IJsselmeer. De samenwerking en uitvoering betreft de uitvoering van de programma’s hoge zandgronden in Oost (ZON) en Noord (ZNN) en een programma aangaande het IJsselmeer. De Deltaprogramma’s lopen nog tot en met 2027, waarna de derde fase van zes jaar aanbreekt. De voorbereidingen voor de derde fase zijn in 2024 gestart op Rijks- en regioniveau. In onze brief van 24 november 2024 hebben wij u geïnformeerd over het rapport "Toekomstblik op WABOS in Drenthe, Inputdocument voor de omgevingsvisie Drenthe". WABOS staat voor Water, Bodem en Ondergrond Sturend. Het rapport geeft invulling aan de actie uit het Regionaal Waterprogramma Drenthe 2022-2027 en de Strategie Bodem & Ondergrond 2021 om een bouwsteen Water en bodem sturend voor de Omgevingsvisie op te stellen. De uitwerking vindt plaats in de Omgevingsvisie, waarbij een nadere afweging rond de verschillende onderdelen van het rapport zal plaatsvinden. De waterschappen rapporteren jaarlijks over de realisatie van wateroverlastnormen, de normen van regionale keringen en de Kaderrichtlijn Water (KRW). Ten aanzien van de wateroverlast en keringen is de situatie op orde. Over de stand van zaken met betrekking tot de KRW rapporteren wij onder doelstelling 2.02.04. | ||
2.02.04 Anticiperen op klimaatverandering door adaptatie | |||
Klimaatadaptatie is het proces waarbij de samenleving zich aanpast aan het veranderende klimaat. | Aan de genoemde doelstelling is in 2024 gewerkt. De bewustwording van de impact van klimaatverandering en de noodzaak om hiermee bij al het beleid en uitvoering rekening te houden is de inzet geweest voor het interne proces. Extern is klimaatadaptatie samen met gemeenten en waterschappen in de 3 werkregio’s opgepakt. Het Drents adaptatiebeeld is daarbij een fijn instrument voor het inzicht en de communicatie over de impact. Het Programma klimaatadaptie dat de werkzaamheden (inspanningen) zou structureren en uitbreiden heeft na een voortvarende start vertraging opgelopen. Hierdoor zijn minder resultaten bereikt en zijn de genoemde voorbeeldprojecten niet uitgevoerd en is budget niet uitgegeven. Met een hernieuwde opdracht is de verwachting dat in 2025 een inhaalslag gemaakt wordt. | ||
2.02.05 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water | |||
Wij zetten in op het bereiken van een goede ecologische en chemische kwaliteit van het oppervlaktewater en een goede kwantiteit en chemische kwaliteit van het grondwater in Drenthe door uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water. De provincie is verantwoordelijk voor het vaststellen van de grond- en oppervlakte waterlichamen en de bijbehorende doelen. Bovendien is de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van maatregelen in de grondwaterlichamen. | Landelijk is het Koepelrapport tussenevaluatie KRW verschenen met voor grondwater op initiatief van de provincie Drenthe een uitgebreide analyse van toenemende risico’s voor de kwaliteit en kwantiteit van het grondwater in de landelijke KRW-rapportage ‘Grondwater InZicht’. Daarnaast heeft het Koepelrapport een eigen Drentse vertaling gekregen in het rapport KRW tussenrapportage provincie Drenthe. Deze rapporten geven inzicht in de toestand en de handelingsperspectieven om de KRW-doelen te halen. De waterkwaliteit van het oppervlaktewater verbetert langzaam, maar voldoet nog niet aan de doelen vanuit de KRW. Soms ligt de oorzaak in een beperkt aantal stoffen dat nog niet voldoet aan de gestelde normen en soms zijn aanvullende inrichtingsmaatregelen nodig. Ook heeft het watersysteem na herinrichting tijd nodig om zich te herstellen voordat de kenmerkende soorten zich weer vestigen in het watersysteem. Via het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) zijn er subsidies beschikbaar gesteld voor agrariërs, gericht op het verbeteren van de waterkwaliteit en het voorkomen van droogte. Voor de komende planperiode zijn met de waterschappen weer afspraken gemaakt over aanvullende financiering voor zowel het DAW als het Agrarisch Natuur en Landschapsbeheer (ANLB). Door aanleg van bufferzones langs waterlopen wordt de afspoeling verminderd. Op grond van de Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied heeft de provincie Drenthe op 5 september 2024 van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) een specifieke uitkering (SPUK) ontvangen voor de bekostiging van het gebiedsgerichte integrale maatregelenpakket in Drenthe. Het gebiedsgerichte maatregelpakket omvat o.a. KRW-maatregelen die zijn aangedragen door de waterschappen. Deze maatregelen richten zich op een klein aantal (hydrologische) onderzoeken en een groot aantal fysieke inrichtingsmaatregelen. Voorbeelden daarvan zijn de aanleg van natuurvriendelijke oevers en de realisatie van vispassages. Deze maatregelen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van de KRW doelen in 2027. De uitvoering van het maatregelenprogramma in de grondwaterbeschermingsgebieden loopt volgens planning. Verwachting is dat eind 2025 nagenoeg alle maatregelen zijn uitgevoerd. Inmiddels is gestart met de actualisatie van de Gebiedsdossiers van alle Drentse grondwaterwinningen voor de drinkwatervoorziening. Hiermee worden de risico’s die drinkwaterwinningen bedreigen, opnieuw in beeld gebracht. De Gebiedsdossiers vormen daarmee de basis voor een nieuw op te stellen Uitvoeringsprogramma. Wij zijn in gesprek met de boeren in de kwetsbare grondwaterbeschermingsgebieden. Samen met de boeren zal een vervolg gegeven worden aan de gesprekken van de eerste helft van het jaar met als doel een gezamenlijk gebiedsproces. | ||
2.02.06 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe | |||
Toezien op het naleven van de wettelijke kaders door (beheerders van) zwembaden en zwemplassen en het publiek informeren over waar en hoe er veilig en hygiënisch gezwommen kan worden in Drenthe. Dit doen wij door het jaarlijks vaststellen van de zwemplassen in Drenthe met daarbij de uitgave van een folder met de aangewezen zwemplassen. | De invoering van de Omgevingswet heeft veel impact op de toezichttaken op het gebied van zwemwater. Waar voorheen de nadruk lag op duidelijke regels vooraf, moeten we nu werken met doelvoorschriften. Dit vergt een veranderde rolneming in de toezichthoudende taak en is ook voor de badhouders een forse omschakeling. Aan alle doelstellingen in 2024 voldaan. | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV.
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het Ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
Indicator: Waterkwaliteit van de oppervlaktewateren (beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2022 cf. KRW)
Beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2023 cf. KRW | ||||
Waterschap | Goed | Matig | Ontoereikend | Slecht |
---|---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | 0,0% | 81,3% | 12,5% | 6,3% |
Waterschap Drents Overijsselse Delta | 0,0% | 90,6% | 3,8% | 5,7% |
Waterschap Vechtstromen | 0,0% | 51,0% | 34,7% | 14,3% |
Waterschap Noorderzijlvest | 0,0% | 46,7% | 46,7% | 6,7% |
Definitie: De ecologische toestand van oppervlaktewateren is beoordeeld volgens de beoordelingsmethode van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De cijfers geven het percentage oppervlaktewateren weer dat de beoordeling 'goed' heeft gekregen. Deze beoordeling is gebaseerd op alle aspecten van oppervlaktewaterkwaliteit waarbij het principe ‘one out - all out’ wordt toegepast.
Weergegeven zijn de cijfers van alle oppervlaktewateren die in het beheer van de waterschappen zijn.
Het gebied van een waterschap kan provincie-overstijgend zijn. De cijfers van een waterschap dat in twee provincies ligt worden in beide provinciecijfers opgenomen.
Aanvullend is in onderstaande figuur aangegeven hoe de beoordeling van ecologische toestand tot stand komt. Dit betreft dezelfde parameter die in bovenstaande tabel is opgenomen, maar dan samengevat voor de provincie Drenthe. Uit de figuur blijkt dat voor de onderdelen waar wij als regio vat op hebben, zoals links in de figuur de nutriënten en in het midden de biologische parameters, de beoordeling over het algemeen goed tot matig is. Bovendien worden door de waterschappen nog maatregelen uitgevoerd om de toestand te verbeteren zoals de aanleg van vispassages.
De specifiek verontreinigde stoffen scoren slecht en dat bepaalt voor een groot deel de uiteindelijke beoordeling. Voorbeelden van specifiek verontreinigde stoffen zijn ammonium en zware metalen zoals Kobalt. Ten aanzien van deze stoffen wordt landelijk onderzoek uitgevoerd naar de vraag waar deze stoffen vandaan komen en welke maatregelen nodig zijn om tot een goede beoordeling te komen.
WKP staat voor Waterkwaliteitsportaal.nl. Hierin worden de resultaten van de reguliere KRW-monitoring door de waterschappen opgenomen.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
2.02 Zorgvuldig omgaan met water | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 2.449.333 | 35.545.386 | 4.168.571 | 31.376.815 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 2.02.02 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040 | 0 | 299.736 | 299.763 | -27 | |
Doelstelling 2.02.04 Anticiperen op klimaatverandering door adaptatie | 0 | 616.603 | 896.421 | -279.818 | |
Doelstelling 2.02.05 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water | 2.434.333 | 34.614.047 | 2.945.372 | 31.668.675 | |
Doelstelling 2.02.06 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe | 15.000 | 15.000 | 27.015 | -12.015 | |
Baten | -810.000 | -33.538.817 | -2.324.699 | -31.214.118 | |
Doelstelling 2.02.02 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040 | -10.000 | -10.000 | -9.600 | -400 | |
Doelstelling 2.02.04 Anticiperen op klimaatverandering door adaptatie | 0 | -116.603 | -566.983 | 450.380 | |
Doelstelling 2.02.05 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water | -800.000 | -33.412.214 | -1.748.116 | -31.664.098 | |
Saldo | 1.639.333 | 2.006.569 | 1.843.873 | 162.696 |
Ontwikkelingen
Het onderwerp ‘water’ (kwaliteit en kwantiteit) is steeds meer in de belangstelling komen te staan, zowel politiek als maatschappelijk. Deze trend zal zich in 2025 verder voortzetten en meer aandacht behoeven. Water blijft een cruciale bouwsteen voor regionale ontwikkelingen zoals ook in Contournota voor de nieuwe Omgevingsvisie is opgenomen. Twee keer per jaar gaan we PS informeren over de ontwikkelingen van de meest prioritaire waterdossiers.