Inleiding
Ontwikkelingen provinciefonds Herijking verdeling provinciefonds Sanering SPUKS |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
8.02.01 Duurzame provinciale financiën | |||
De provincie bevindt zich in een situatie waarbij we duurzaam in evenwicht zijn. | Voor 2025 is er sprake van duurzame financiën, met een sluitende begroting. De meerjarenraming is nog niet sluitend en duurzaam in evenwicht: het 'ravijnjaar' bestaat nog steeds op papier. Dit is terug te zien in de stand van de vrije bestedingsruimte vanaf het jaar 2026, als er tussentijds niets verandert. | ||
8.02.02 Inzicht in MRB, Provinciefonds, Vennootschapsbelasting, onvoorzien en overhead | |||
De provincie heeft en geeft inzicht in algemene dekkingsmiddelen. | Wat betreft de vennootschapsbelasting is de situatie ongewijzigd gebleven en is de provincie geen belastingplichtige voor de vennootschapsbelasting. Wat betreft de uitkeringen uit het provinciefonds zijn er nog afwijkingen, die voornamelijk het effect van de decembercirculaire provinciefonds 2024 betreffen. Wat betreft de opbrengst van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting laat 2024 een hogere opbrengst zien dan verwacht. | ||
8.02.03 Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen | |||
Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen | Door middel van diverse begrotingswijzigingen, waaronder twee begrotingsactualisaties en de begrotingswijziging n.a.v. de Bestuursrapportage, zijn alle verwachte toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en dotaties aan voorzieningen aan uw staten voorgelegd. In de jaarstukken is een voorstel voor uw staten opgenomen omtrent de verrekening van het gerealiseerde resultaat met reserves. | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
Zie de kerngegevens en de financiële kengetallen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
8.02 Financiën | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 64.238.455 | 148.575.265 | 192.214.134 | -43.638.869 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 8.02.01 Duurzame provinciale financiën | 42.500 | 42.500 | 29.885 | 12.615 | |
Doelstelling 8.02.02 Inzicht in MRB, Provinciefonds, Vennootschapsbelasting, onvoorzien en overhead | 13.800.717 | 1.381.855 | 162.580 | 1.219.275 | |
Doelstelling 8.02.03 Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen | 50.395.238 | 147.150.910 | 192.021.669 | -44.870.759 | |
Baten | -339.638.537 | -476.254.051 | -488.907.758 | 12.653.707 | |
Doelstelling 8.02.01 Duurzame provinciale financiën | -4.498.478 | -7.748.569 | -8.950.629 | 1.202.060 | |
Doelstelling 8.02.02 Inzicht in MRB, Provinciefonds, Vennootschapsbelasting, onvoorzien en overhead | -250.477.428 | -275.131.156 | -281.184.277 | 6.053.121 | |
Doelstelling 8.02.03 Inzicht in de ontwikkeling van reserves en voorzieningen | -84.662.631 | -193.374.326 | -198.772.852 | 5.398.526 | |
Saldo | -275.400.082 | -327.678.786 | -296.693.624 | -30.985.162 |
Ontwikkelingen
Aan ontwikkelingen rond de provinciale financiën wordt op verschillende plaatsen in deze Jaarstukken 2024 aandacht besteed. Zo is er de bekende onzekerheid rond (de invoering van) een herziene verdeelsystematiek voor de algemene uitkering uit het provinciefonds. Daarnaast speelt er op het vlak van het provinciale belastinggebied de invoering van het Belastingplan 2025 van het Rijk. Daarvoor verwijzen we hier naar de paragraaf lokale heffingen. In de toekomst volgt wellicht nog een bredere discussie over het provinciale belastinggebied, maar daarover is op dit moment nog niet zo veel bekend.