Inleiding
Ook in 2024 hebben we ons ingezet op samenwerking, integraal adviseren en zorgen dat de systemen ondersteunend zijn. Dit met het doel in het licht van de Drentse opgaven tijdig, correct en begrijpelijk subsidies te verstrekken en inkopen te doen. Het vernieuwde M&O-beleid bevindt zich in de afrondende fase en zal in de eerste helft van 2025 worden voorgelegd ter vaststelling. We hebben uitvoering gegeven aan het in 2023 vastgestelde inkoopbeleid, waarbij conform ons beleid, kansen voor het Drentse MKB zijn gecreëerd. In het kader hiervan rapporteren wij jaarlijks over de aantallen (conform M201 5-22, brief d.d. 10 september 2019) uitgevoerde regionale aanbestedingen. Voor meer informatie en behaalde resultaten over Inkoop & Subsidies verwijzen we ook naar de paragraaf Bedrijfsvoering (2.5). |
---|
Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?
Doelstelling | Omschrijving doelstelling | Status | Toelichting realisatie |
---|---|---|---|
8.04.01 Effectief en efficiënt inkoopbeleid en inkoopproces met kansen voor het Drentse MKB | |||
De provincie Drenthe wil, indien zich daar geen zwaarwegende belangen tegen verzetten, bij aanbestedingen zo veel mogelijk kansen creëren voor het MKB en dan specifiek voor Drentse en regionale ondernemers, teneinde de werkgelegenheid in Drenthe te stimuleren. Bij onderhandse aanbestedingen (bij Werken, Leveringen en Diensten tot aan het drempelbedrag voor Europees aanbesteden) worden zo veel mogelijk Drentse ondernemers en ondernemers uit de regio (Groningen, Friesland en Overijssel) betrokken. Wij stellen hierbij als doel in eerste instantie minimaal twee Drentse/regionale partijen uit te nodigen. Drentse ondernemers krijgen meer voorrang door het uitnodigingsbeleid bij meervoudig onderhandse aanbestedingen toe te passen. Is het aantrekken van partijen uit de regio niet haalbaar, dan zoeken wij pas naar partijen buiten de regio. | Bij meervoudig onderhandse aanbestedingen (tot aan het drempelbedrag voor Europees aanbesteden) worden zo veel mogelijk Drentse ondernemers en uit de regio (Groningen, Friesland en Overijssel) betrokken, zie hiervoor MKB, Drents/Regionaal bedrijfsleven van het inkoopbeleid. Naast het uitnodigingsbeleid wil provincie Drenthe ook met haar aanbestedingen kansen creëren voor het Drents en regionaal MKB, onder andere door de complexiteit van aanbestedingen waar mogelijk te beperken, onderaanneming en samenwerkingsverbanden toe te staan en opdrachten niet onnodig groot te maken. | ||
8.04.02 Transparante en laagdrempelige werking van het Drentse subsidieinstrumentarium | |||
Een belangrijk instrument om onze doelen te bereiken, is het verstrekken van subsidie. Met diverse subsidieregelingen en het verstrekken van incidentele subsidies geven we hier invulling aan. Het is belangrijk dat bedrijven, instellingen en inwoners van onze provincie goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden. Dat doen we via actieve informatieverstrekking en een duidelijke klantvriendelijke website. | In 2024 is de capaciteit volledig op orde gebracht waardoor effectief en efficiënt uitvoering is gegeven aan het subsidiebeleid in het subsidieproces. | ||
Welke feiten en cijfers zijn er?
Niet van toepassing.
Wat heeft deze beleidsopgave gekost?
8.04 Subsidies en Inkoop | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Lasten | 15.300 | 15.300 | 8.392 | 6.908 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 8.04.01 Effectief en efficiënt inkoopbeleid en inkoopproces met kansen voor het Drentse MKB | 15.300 | 15.300 | 8.392 | 6.908 | |
Saldo | 15.300 | 15.300 | 8.392 | 6.908 |
Ontwikkelingen
Voor deze beleidsopgave hebben zich tussentijds geen vermeldenswaardige nieuwe ontwikkelingen voorgedaan.