Programma 2 beleidsopgaven

Stikstof

Inleiding

Met het vervallen van het NPLG en het schrappen van het transitiefonds heeft het Rijk een andere koers ingezet in de aanpak stikstof. Als provincie kunnen we met de middelen voor laaghangend fruit, hooghangend fruit en KPI aanpak (70 miljoen) een bijdrage leveren aan de reductie van stikstof emissies in Drenthe. Met het aankopen van grond voor de wettelijke opgaven vanuit natuur en water worden soms ook bedrijven aangekocht wat ook reductie van stikstof oplevert.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?

Doelstelling

Omschrijving doelstelling

Status

Toelichting realisatie

2.04.01 Reductie van emissies door doelsturing, managementmaatregelen en innovatie

Reductie van emissies realiseren door middel van doelsturing (kpi- aanpak), onderzoek naar en het stimuleren van managementmaatregelen en innovatie. Zie voor meer informatie doelstelling 2.01.03. Samen moeten de maatregelen 2.04.01, 2.04.02 en 2.04.04 bijdragen aan de reductie van 2.450 ton ammoniak in 2035. Met deze inzet realiseren we stikstofruimte en creëren we op termijn ruimte voor nieuwe ontwikkelingen.

Invulling middels o.a. regeling laaghangend fruit en aanpak KPI.

2.04.02 Vrijwillige aankopen bedrijven in het kader van stikstof

Aankopen van bedrijven die (vrijwillig) willen stoppen vanuit Transitiefonds en ILG (Investeringsbudget Landelijk Gebied) en andere regelingen (MGA, Piekbelaster regeling). Met deze inzet realiseren we stikstofruimte en creëren we op termijn ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Zie voor meer informatie paragraaf 2.7 Grondbeleid.

Wij kopen bedrijven aan voor de gebiedsprocessen voor de provinciale doelen; niet specifiek voor stikstof. Daarbij komt dat de regelingen beperkt zijn, waardoor niet heel veel bedrijven binnen deze regeling vallen.  

2.04.03 Aanpak PAS-melders

Het doel is om eerst voor alle PAS-melders het verificatietraject te doorlopen om te bepalen of bedrijven daadwerkelijk PAS-melder zijn. Daarnaast zijn de inspanningen – waarbij maatregelen 2.04.01, 2.04.02 en 2.04.04 ook noodzakelijk zijn om stikstof ruimte te creëren – gericht op het op termijn legaliseren van de PAS-melders. Het Rijk is uiteindelijk verantwoordelijk voor deze opgave. Wij dragen vanuit onze mogelijkheden bij in het legalisatie proces.   

We hebben stevig ingezet op het verificatietraject en gewerkt aan Passende Beoordelingen voor een aantal PAS-melders. Binnen de huidige wet en regelgeving bestaan er op dit moment geen oplossingen voor bedrijven die door willen.

2.04.04 Stimuleren emissiereductie NOx vanuit andere sectoren

In samenwerking met de sectoren industrie, wonen en mobiliteit bedrijven en organisaties stimuleren tot additionele NOx reductie te komen. Hiervoor onderzoeken we de mogelijkheden per sector en gaan we in gesprek met de sectoren om tot additionele reductie te komen.  

We blijven met alle sectoren in gesprek om te komen tot reductie van NOx.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Niet van toepassing.

Wat heeft deze beleidsopgave gekost?

2.04 Stikstof

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Verschil

Lasten

1.284.193

822.023

639.842

182.181

Doelstelling 2.04.01 Reductie van emissies door doelsturing, managementmaatregelen en innovatie

600.000

0

-671

671

Doelstelling 2.04.02 Vrijwillige aankopen bedrijven in het kader van stikstof

75.000

15.000

3.984

11.016

Doelstelling 2.04.03 Aanpak PAS-melders

609.193

807.023

636.529

170.494

Baten

-302.886

-317.458

-850.974

533.516

Doelstelling 2.04.01 Reductie van emissies door doelsturing, managementmaatregelen en innovatie

0

0

291.092

-291.092

Doelstelling 2.04.02 Vrijwillige aankopen bedrijven in het kader van stikstof

-75.000

-15.000

0

-15.000

Doelstelling 2.04.03 Aanpak PAS-melders

-227.886

-302.458

-1.142.066

839.608

Saldo

981.307

504.565

-211.132

715.697

Ontwikkelingen

Met de maatregelpakketten hebben we € 70 miljoen om met de sector te werken aan reductie. Met de KPI's, laaghangend fruit en hooghangend fruit. Ten aanzien van de PAS-melders en verstrekken van vergunningen is sinds de RvS uitspraak van 18 december de ruimte minimaal geworden om hierin oplossingen te vinden.

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43