Programma 3 beleidsopgaven

In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen

Inleiding

In 2024 zijn we gestart met het vernieuwen van ons milieubeleid. Aanleiding daartoe was een interne audit en de gewijzigde wet- en regelgeving in de periode vanaf 2016. Het bestaande beleid sluit niet meer aan bij de bredere en complexere uitdagingen waar Drenthe momenteel mee te maken heeft.
Met de Milieustrategie Drenthe formuleren we onze ambities die gaan bijdragen aan een gezonde en veilige fysieke leefomgeving. Dit is ook wat de Omgevingswet, die per 1 januari 2024 van kracht is, van ons vraagt. De samenhang van milieu met de andere opgaven (water en bodem, klimaatadaptatie, landbouw en natuur, economie, mobiliteit en energie) wordt hierin ook uitgewerkt.

​Ons streven is om de milieustrategie in 2025 vast te stellen.

​​Als bevoegd gezag voor vergunningverlening, toezicht en handhaving voor zowel omgevingsvergunningen als bodemsaneringen, voeren we de taken op ten minste het wettelijk niveau uit. De uitvoering van deze taken is voornamelijk belegd bij de Omgevingsdienst Drenthe (OD-Drenthe voorheen RUDD) en voor de Seveso-inrichtingen en RIE4-bedrijven (grote opslag gevaarlijke stoffen en/of complexe chemiebedrijven die werken met milieuverontreinigende stoffen) bij de Omgevingsdienst Groningen.

Wat hebben we bereikt en wat hebben we gedaan?

Doelstelling

Omschrijving doelstelling

Status

Toelichting realisatie

3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUDD) en Omgevingsdienst Groningen (OD-G)

Voor activiteiten die onder provinciaal bevoegd gezag vallen, voeren de OD-G en RUDD de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving uit. Voor bodemsanering en bodembescherming voert de RUDD de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving uit.

Er is uitvoering gegeven aan de wettelijke taken die zijn belegd bij de Omgevingsdiensten (OD-Drenthe en OD-Groningen) waaronder de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving zoals opgenomen in de jaarprogramma's.

3.02.02 Adequate uitvoering van het interbestuurlijk toezicht

De provincie voert het interbestuurlijk toezicht uit over de taakuitvoering van gemeenten en andere betrokkenen. Indien wettelijk aan de orde worden IBT-verbetertrajecten uitgevoerd.

Interbestuurlijk toezicht op de taakuitvoering van de gemeenten is volgens planning uitgevoerd. De gemeentelijke informatie is getoetst en de resultaten zijn in het provinciaal integrale IBT jaarverslag opgenomen. Er zijn in 2024 geen gemeentelijke verbeterplannen nodig geweest.

3.02.03 Behoud en bevorderen van de naleving wettelijke milieueisen met ruimte voor de uitvoering van verschillende maatschappelijke functies

De provincie heeft coördinatie- en regietaken vanuit de Omgevingswet voor de ketenpartners.
De provincie doet de beleidsadvisering met betrekking tot de provinciale inzet voor de kwaliteit van de fysieke leefomgeving met het oog op duurzame ontwikkeling, bewoonbaarheid en het behouden en verbeteren van het (leef)milieu. We doen dit onder andere ten behoeve van de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord (SLA), hierbij zetten we ons samen met het Rijk, andere provincies en gemeenten in voor schone lucht en gezondsheidswinst.
Wij voeren de VTH-taken uit die voortvloeien uit de Provinciale Omgevingsverordening.
Wij optimaliseren de actieve inzet van het BIBOB-instrumentarium bij de uitvoering van de VTH-taken. Deze taken omvatten de provinciale regels voor de grondwaterbeschermingsgebieden, de stiltegebieden, natuur, ontgrondingen en zwemwater. Met Natuur- en Milieufederatie Drenthe zijn er prestatieafspraken t.a.v. provinciale opgaven.

In 2024 zijn we gestart met het vernieuwen van ons milieubeleid. Deze provinciale inzet leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving door uitvoering te geven aan de vast te stellen ambities.
Daarnaast worden de taken voor de provinciale bedrijven op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor zowel omgevingsvergunningen als bodemsaneringen uitgevoerd door de Omgevingsdiensten. Dit draagt ook bij aan het behoud en de bevordering van de kwaliteit van het leefmilieu.

Welke feiten en cijfers zijn er?

In de provincie Drenthe zijn 12 gebieden aangewezen als stiltegebied. De stilte in deze gebieden beschouwen we van provinciaal belang. Ons doel is om de stilte in deze gebieden te behouden, door geen ontwikkelingen toe te staan die de rust verstoren.

Wat heeft deze beleidsopgave gekost?

3.02 In Drenthe behoud en verbetering van de milieu- en leefomgevingskwaliteit tot tenminste het niveau van de wettelijke milieueisen

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Verschil

Lasten

5.347.789

6.258.917

6.102.432

156.485

Doelstelling 3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUDD) en Omgevingsdienst Groningen (OD-G)

4.726.922

5.658.050

5.574.531

83.519

Doelstelling 3.02.03 Behoud en bevorderen van de naleving wettelijke milieueisen met ruimte voor de uitvoering van verschillende maatschappelijke functies

620.867

600.867

527.900

72.967

Baten

-225.000

-225.000

-29.991

-195.009

Doelstelling 3.02.01 Adequaat opdrachtgeverschap richting de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUDD) en Omgevingsdienst Groningen (OD-G)

-225.000

-225.000

-29.991

-195.009

Saldo

5.122.789

6.033.917

6.072.441

-38.524

Ontwikkelingen

Voor deze beleidsopgave hebben zich tussentijds geen vermeldenswaardige nieuwe ontwikkelingen voorgedaan.

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43