Reserve mobiliteit
R139 | Reserve mobiliteit | ||||
---|---|---|---|---|---|
Verloop | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Saldo aanvang jaar (1) | 79.850.935 | 51.260.945 | 32.854.744 | 17.717.405 | 15.209.264 |
Begrote onttrekking (2) | 52.044.141 | 22.428.733 | 19.490.440 | 5.787.200 | - |
Begrote toevoeging (3) | 20.078.723 | 4.022.532 | 4.353.101 | 3.279.059 | 3.132.899 |
Begrote lasten programma (4) | 6.813.278 | 30.828.092 | 24.740.836 | 7.585.000 | - |
Werkelijke/beoogde lasten programma (5) | 3.793.315 | 30.828.092 | 24.740.836 | 7.585.000 | - |
Begrote baten programma (6) | 786.505 | 10.318.424 | 7.851.351 | - | - |
Werkelijke/beoogde baten programma (7) | 1.141.970 | 10.318.424 | 7.851.351 | - | - |
Saldo einde jaar (8=1-2+3+4-5-6+7) | 51.260.945 | 32.854.744 | 17.717.405 | 15.209.264 | 18.342.163 |
Reserve mobiliteit | |
Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen) | Dekking van mobiliteitsprojecten en subsidies in het kader van verkeersveiligheid, stimulering fietsverkeer, openbaar vervoer, duurzaamheid en innovatie |
---|---|
Instellingsbesluit | Statenstuk 2020-968 Mobiliteitsprogramma 2021-2030 Beleidskader Beheer en Onderhoud Wegen en Vaarwegen inclusief Meerjaren onderhoudsprogramma 2021-2024 d.d. 16 december 2020 |
Portefeuillehouder | Henk Jumelet |
Programma | 5: Mobiliteit en bereikbaarheid: |
Toelichting | In het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 zijn investeringen voorzien in veiligheid, duurzaamheid, OV (OV-knooppunten) en fiets (doorfietsroutes, stedelijke problematiek) die niet (direct) betrekking hebben op infrastructurele maatregelen of op infrastructuur van derden. Bij de 1e Uitwerking van het coalitieakkoord 2023-2027 Samen bouwen we Drenthe! is € 18,5 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in spoor; dit bedrag is opgenomen in de meerjarenbegroting en wordt gedekt uit de Reserve mobiliteit. |
Wat was in 2024 gepland? | Voor een aantal investeringen worden de kapitaallasten tot en met 2024 verrekend met de Reserve mobiliteit (zie PS 2020-968). In het najaar van 2022 zijn de Uitvoeringsprogramma's 2022-2026 van de pijlers Veilig en bereikbaar Drenthe, Fiets als duurzaam alternatief en Mobiliteit op maat vastgesteld. De kosten worden verrekend met de Reserve mobiliteit. Voor de spoorse projecten wordt de komende periode een voorstel verwacht. |
Wat is in 2024 gerealiseerd? | De begrote onttrekking was per saldo € 31.965.418,--. De werkelijke lasten waren € 3.019.963,-- lager dan begroot. De werkelijke baten waren € 355.465,-- hoger dan begroot. Per saldo leidt dit tot een afname van de reserve met € 28.589.990,--. |
Wat zijn de oorzaken van eventuele afwijkingen? | In de Toelichting op verschillen begroting en rekening onder programma 5 Beleidsopgaven 5.01 tot en met 5.06 worden de verschillen tussen begroting en realisatie nader toegelicht. |
Wat is het (meerjarige) effect van eventuele afwijkingen |