II.4 Toelichting op de balans van 31 december 2024

Bestemmingsreserves

Reserve mobiliteit

R139

Reserve mobiliteit

Verloop

2024

2025

2026

2027

2028

Saldo aanvang jaar (1)

79.850.935

51.260.945

32.854.744

17.717.405

15.209.264

Begrote onttrekking (2)

52.044.141

22.428.733

19.490.440

5.787.200

-

Begrote toevoeging (3)

20.078.723

4.022.532

4.353.101

3.279.059

3.132.899

Begrote lasten programma (4)

6.813.278

30.828.092

24.740.836

7.585.000

-

Werkelijke/beoogde lasten programma (5)

3.793.315

30.828.092

24.740.836

7.585.000

-

Begrote baten programma (6)

786.505

10.318.424

7.851.351

-

-

Werkelijke/beoogde baten programma (7)

1.141.970

10.318.424

7.851.351

-

-

Saldo einde jaar (8=1-2+3+4-5-6+7)

51.260.945

32.854.744

17.717.405

15.209.264

18.342.163

Reserve mobiliteit

Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen)

Dekking van mobiliteitsprojecten en subsidies in het kader van verkeersveiligheid, stimulering fietsverkeer, openbaar vervoer, duurzaamheid en innovatie

Instellingsbesluit

Statenstuk 2020-968 Mobiliteitsprogramma 2021-2030 Beleidskader Beheer en Onderhoud Wegen en Vaarwegen inclusief Meerjaren onderhoudsprogramma 2021-2024 d.d. 16 december 2020

Portefeuillehouder

Henk Jumelet

Programma

5: Mobiliteit en bereikbaarheid:

Toelichting

In het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 zijn investeringen voorzien in veiligheid, duurzaamheid, OV (OV-knooppunten) en fiets (doorfietsroutes, stedelijke problematiek) die niet (direct) betrekking hebben op infrastructurele maatregelen of op infrastructuur van derden. Bij de 1e Uitwerking van het coalitieakkoord 2023-2027 Samen bouwen we Drenthe! is € 18,5 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in spoor; dit bedrag is opgenomen in de meerjarenbegroting en wordt gedekt uit de Reserve mobiliteit.

Wat was in 2024 gepland?

Voor een aantal investeringen worden de kapitaallasten tot en met 2024 verrekend met de Reserve mobiliteit (zie PS 2020-968). In het najaar van 2022 zijn de Uitvoeringsprogramma's 2022-2026 van de pijlers Veilig en bereikbaar Drenthe, Fiets als duurzaam alternatief en Mobiliteit op maat vastgesteld. De kosten worden verrekend met de Reserve mobiliteit. Voor de spoorse projecten wordt de komende periode een voorstel verwacht.

Wat is in 2024 gerealiseerd?

De begrote onttrekking was per saldo € 31.965.418,--. De werkelijke lasten waren € 3.019.963,-- lager dan begroot. De werkelijke baten waren € 355.465,-- hoger dan begroot. Per saldo leidt dit tot een afname van de reserve met € 28.589.990,--.

Wat zijn de oorzaken van eventuele afwijkingen?

In de Toelichting op verschillen begroting en rekening onder programma 5 Beleidsopgaven 5.01 tot en met 5.06 worden de verschillen tussen begroting en realisatie nader toegelicht.

Wat is het (meerjarige) effect van eventuele afwijkingen

Deze pagina is gebouwd op 04/23/2025 11:38:54 met de export van 04/23/2025 11:32:43